Koffie is in ieder geval de smaak van de IJsVak-wedstrijden in 2019, georganiseerd door het Ambachtelijk IJscentrum, zo werd onlangs bekendgemaakt.
‘Koffie is een smaak waar je echt van alles mee kunt en waar je je eigen identiteit in kunt leggen’, vertelt Van Overveld. ‘Je kunt een koffiearoma kopen en toevoegen, maar je kunt ook zelf koffie branden en vermalen. Je kunt zo een heel eigen koffiesmaak creëren. Ik verwacht volgend jaar dus veel meer verschil tussen het ijs van de verschillende deelnemers. Meer dan dit jaar met bosbessensorbetijs.’
Geen standaardkoffie
De reden voor de populariteit van koffieijs is simpel. Van Overveld: ‘Koffie is zelf ook populair. En dan niet de standaardkoffie van vroeger, maar juist de koffie van verschillende brandingen. En combinaties met koffie, zoals latte macchiato en combinaties van koffie, room, melk en fruitsoorten. Dat straalt af op het ijs. Je ziet hetzelfde met chocolade, dat is ook niet alleen meer chocolade.’
Consument wil geprikkeld worden
Het draait in de wereld van ambachtelijk ijs daarnaast steeds vaker om het integreren van verschillende smaken. Volgens Van Overveld, die van beroep pattisier is, is de pattiseriewereld volop bezig om zoet, zuur, bitter, zout en umami toe te passen in hun creaties. ‘Ik verwacht dat ook ijsbereiders daar in de toekomst nog meer mee aan de slag gaan. Je zag het al een beetje tijdens de wedstrijd. De consument van de toekomst wil namelijk veel meer geprikkeld worden.’