De kookworkshops in het Aziatische Paviljoen zijn nieuw dit jaar. Voorheen werd er achterin de stand gekookt, nu is dat naar voren gehaald. Dit is in lijn met het thema van de Horecava dit jaar: voel, hoor, zie, ruik en proef. Er zijn vier stands: Chineze keuken, Japanse keuken, Oriëntal Fusion en Asian Fast Food & Salads. Die laatste is met name interessant voor fastserviceondernemers.
Aziatische salades
Bij Asian Fast Food & Salads worden de hele dag door vier workshops gegeven. Ten eerste laat leverancier Bieze vier verschillende Aziatische salades zien. Het basisproduct, zoals Zeewierbamie, Pastasalade en Tomaat-komkommersalade, kunnen verfraaid worden met bijvoorbeeld krab, garnalen, tofu en sojabonen. Deze concepten zijn ontwikkeld samen met de VCHO, de Vereniging voor Chineze en Aziatische Horeca Ondernemers. Met de inbreng van chefs zijn de toevoegingen bedacht.
Kant-en-klare vleesgerechten
Ook Zwiers Vleeswaren is aanwezig met Oriental Meat. Zwiers heeft drie Aziatische vleesgerechten in deze lijn, producten die als halffabricaten worden aangeboden aan restaurants: Fo Nam, Babi Pangang en Cha Sieuw.
‘Dit soort gerechten legt een enorme druk op de keuken, het kost veel arbeid’, zegt directeur Stephan Zwiers. ‘Bovendien is overal in de horeca sprake van personeelstekort, in de keuken helemaal. Chinese koks vinden dat ze babi pangang zelf moeten maken, dat is het lekkerste. Maar dat hoeft niet zo te zijn.’ Ook Zwiers heeft via de VCHO samengewerkt met Chinese koks om Oriental Meat te ontwikkelen.
Groenten en fruit
De workshop ‘Rijkdom van groenten en fruit’ wordt verzorgd door Smeding Groenten en Fruit, verspartner van Sligro. ‘We zien in alle segmenten van de horeca dat groenten en fruit steeds belangrijker worden’, zegt Peter van Teeseling van Smeding. ‘Niet alleen de Chinese, maar ook Nederlandse ondernemers willen veranderen door meer groenten en fruit en minder vlees te gebruiken. Groenten worden echter nog vaak als kostencomponent gezien, als garnituur. Maar als je het goed doet, kun je je ermee onderscheiden en bovendien is het een interessante margemaker. Denk bijvoorbeeld aan maaltijdsalades en vegetarische snacks.’
Zo heeft Smeding een sous vide gegaarde plak knolselderij als halffabricaat voor een vegetarische burger. Daarnaast toont het bedrijf drie verse limonades zonder toegevoegde suikers en e-nummers. Ook in pouches, voor festivals of voor een bijzondere presentatie in de vitrine.
Wokgerechten van Wok&
Ook Boris van Leeuwen van de nieuwe Aziatische fastserviceformule Wok& is te bewonderen in het Aziatische Paviljoen bij Asian Fast Food & Salads. Hij maakt wokgerechten zoals waaronder Beef Bombay, Babi Pangang en Chicken Teriyaki. Het concept zit zo in elkaar dat er geen chef-kok nodig is om deze gerechten te maken. Wok& heeft op dit moment een vestiging in Rotterdam. De komende maanden gaan vier winkels open: in Breda, Groningen, Leiden Heerhugowaard.
Trend
Volgens Li Ping lin was de toevoeging van Aziatische fastfoodconcepten in het paviljoen een logische. ’30 procent van de cafetaria’s in Nederland wordt gerund door Chinese ondernemers. Van de iets meer dan 5000 cafetariahouders zijn meer dan 2000 Chinees. Aan de andere kant is er een toename van Aziatische fastserviceconcepten, zoals Sushi Point, Wok2go, Wok& en Eazie. Die trend laten we hier zien.’