citizenM investeert in groene toekomst voor eigen hotels en de wereld

citizenM investeert in groene toekomst voor eigen hotels en de wereld

2020 was net als voor bijna alle ondernemingen ook voor citizenM een jaar van veranderingen, waarin het hotelbedrijf werd gedwongen na te denken over de manier van werken en met een nieuw perspectief naar de toekomst te kijken. CitizenM gebruikte de tijd om bestaande ecologische, sociale en governance-activiteiten (ESG) te versnellen. Terwijl het merk zijn portfolio uitbreidt in Europa, Azië en Noord-Amerika, concentreert het zich op zijn ecologische en sociale visie en doelstellingen. Het motto daarbij is: 'een positieve verandering bewerkstelligen in een wereld waar we slechts te gast zijn'.

Om zijn ESG-doelen te bereiken, zal citizenM door slim, duurzaam te ontwerpen en bouwen alle hotels toekomstbestendig maken en tegelijkertijd groenere, gezondere en duurzamere gebouwen creëren.  De energie die in elk hotel wordt gebruikt, zal ook worden geoptimaliseerd. Hoogtepunten voor citizenM in 2020 waren onder meer citizenM Amstel Amsterdam dat de Outstanding BREEAM-certificering voor de bouw (het hoogste niveau) ontving. Alle vier de hotels van citizenM in Nederland zijn opnieuw gecertificeerd volgens BREEAM, de toonaangevende internationale beoordelingsmethode voor duurzaamheid.

1000 iPads, 1180 fietsen en €224.000

Met zijn ESG-activiteiten wil citizenM een goede buur zijn in elke gemeenschap die het thuis noemt. Het merk begint met het maken van positieve veranderingen. Tijdens de Covid-19-pandemie schonk citizenM meer dan 1000 iPads aan getroffenen: patiënten, kinderen, ouderen, zieken en gezondheidsmedewerkers. Het initiatief hielp dierbaren verbonden te blijven en kinderen zonder computer konden online lessen volgen tijdens de lockdowns.

Om de helden achter de schermen te bedanken tijdens de pandemie, hield citizenM ook een wereldwijde weggeefactie voor 1000 kamers op sociale media. De helden zouden iedereen kunnen zijn, van koeriers tot huisgenoten die de lockdowns een beetje gemakkelijker hebben gemaakt. De gelukkige winnaars kregen twee gratis overnachtingen in een citizenM hotel. Ook in 2020 schonk citizenM €224.000 aan liefdadigheidspartner World Bicycle Relief. Hiermee zijn 500 fietsen gefinancierd voor Bicycle Response Against Covid Emergency in Malawi en nog eens 680 fietsen om nog vier scholen op het platteland van Kenia te mobiliseren.

Focus op ESG is een belangrijke stap voor citizenM om een trots bewust, duurzaam hotelmerk te worden. Vanaf de opening van het eerste hotel in 2008, heeft citizenM een missie gehad om betaalbare luxe, groene gebouwen en een bewuste benadering van reizen in 's werelds meest opwindende steden te brengen - en zal zich blijven inzetten om een leider op dit gebied te worden.

Standaard voor duurzame gebouwen

Om de duurzaamheid van de hotelpanden te monitoren laat citizenM jaarlijks een GRESB assessment uitvoeren. GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark) is een organisatie die ESG data heeft gestandaardiseerd waarmee gebouwen (en infratructuur) onderling goed te vergelijken zijn. Sinds de oprichting in 2008 zijn ruim 96.000 gebouwen en 540 infrastructuurportfolio’s in het systeem gezet. Investeerders gebruiken deze data om de industrie naar een meer duurzame toekomst te bewegen.

Door deel te nemen aan GRESB kan citizenM de ESG doelstellingen toetsen aan de internationale standaarden en leiders op het gebied van duurzaam vastgoed. In 2020 verhoogde de GRESB-score van citizenM met 25 procent ten opzichte van 2019.

Maar, het hotelbedrijf rust niet op de lauweren. Stilstand is achteruitgang, is het adagium, zeker waar het doelstellingen voor het beschermen van mens en milieu betreft. ‘We zijn zeer tevreden met de progressie op het gebied van ESG, maar citizenM staat nog voor genoeg uitdagingen', zegt Klaas van Lookeren Campagne, ceo van citizenM. ‘We willen de ESG strategie verder integreren in alle aspecten van ons bedrijf, zowel de dagelijkse operatie als de lange termijnplannen. Veerkracht op sociaal gebied, het milieu en het klimaat moeten ook deel uitmaken van de gebouwen die we gebruiken. Als we vooruit willen, moeten we focussen op de ESG onderdelen die voor onze belanghebben het belangrijkst zijn. Daarbij moet de data steeds nauwkeuriger zodat de hotels klaar zijn voor de toekomst.’

Over citizenM

CitizenM werd in 2008 opgericht door Rattan Chadha, ook oprichtet van modeketen Mexx. De eerste vestiging opende dat jaar op Schiphol, inmiddels bestaat het portfolio uit 21 hotels in 14 steden over de hele wereld. De doelgroep is de milennial en de reizende nomade. Technologie maakt een groot onderdeel uit van het concept, net als de gedachte dat de kamer uitsluitend is om te slapen, de rest van de tijd brengen gasten door in de gemeenschappelijke ruimte.