Eerste Nederlandse locatie van hotelmerk Voco officieel geopend

Eerste Nederlandse locatie van hotelmerk Voco officieel geopend
Burgemeester Jan van Zanen van Den Haag en general manager Inge van Weert openen voco The Hague - Rene Oudshoorn

Burgemeester Van Zanen van Den Haag heeft samen met general manager Inge van Weert de deuren geopend van de eerste voco in de Benelux. Het hotel maakt deel uit van het portfolio van IHG Hotels & Resorts en heeft een duurzame bedrijfsvoering hoog op de prioriteitenlijst.

Het historische en voormalige ABN Amro-gebouw (tot 2017) waar voco is gevestigd en dat dateert uit 1923 heeft de afgelopen jaren een complete metamorfose ondergaan. Kantoren en geldautomaten hebben plaats gemaakt voor 204 kamers en twee f&b-concepten: kitchen, bar en lounge Botanica en gastrobar Ultramarijn.

Alle ruimtes in het gloednieuwe hotel zijn geïnspireerd op de natuur. Naast menselijke gasten beschikt het hotel ook over permanente verblijfplaatsen voor vogels en bijen en kunnen insecten overnachten in de zogenaamde insectenhotels. In het design, van de personeelskleding tot stationery, komen aanvullend de elementen terug van de drie voco-mascottes: de vink, de uil en de flamingo, die staan voor de kwaliteit en het karakter van het hotel.

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij dit hotel. Burgemeester Van Zanen heeft dan ook samen met general manager Inge van Weert officieel het lint van de levensgrote boom losgemaakt, de centerpiece in het hart van het hotel dat symbool staat voor de ecologische belofte.

Eigen Haagse identiteit

‘Onder ons credo ‘come on in’ hebben we de afgelopen weken de eerste gasten mogen ontvangen', zegt Van Weert. ‘Nu ook burgemeester Van Zanen de eervolle taak had om de laatste puntjes op de i te zetten, zijn wij er helemaal klaar voor in Den Haag. Iedere voco beschikt over zijn eigen identiteit en het Haagse bij ons springt eruit. Zo ontvangen wij de gasten met borstplaat van Haagse hopjes, lavendel en Haagse honing, hebben wij de ooievaar toegevoegd aan de drie merkmascottes de vink, de uil en de flamingo en staan er gepersonaliseerde fietsen voor de deur.’

Van Weert gaf eerder onder meer leiding aan QO Amsterdam, ook een lifestylehotel van IHG, wat in de coronacrisis failliet ging.

Voco The Hague beschikt over 204 lifestylekamers, verdeeld over zeven verdiepingen, vol duurzame en wereldse touches. De kamers kijken uit op het lichte atrium met de metershoge boom, de zorgvuldig aangelegde tuin van het naastgelegen Johan de Witthuis of hebben uitzicht op het Noordeinde of de Kneuterdijk.

Met de restauratie van monumentaal bankgebouw tot eigentijds hotel is er bewust gekozen om een laagdrempelige setting te creëren voor enerzijds hotelgasten en anderzijds lokaal winkelend publiek dat langs wandelt. Bij binnenkomst kan men zelf bepalen waar ze ontbijten, dineren, een drankje drinken of werken. Dit kan naast het restaurant, in de gastrobar, de zonnige binnentuin, het atrium rondom de boom of de ‘Play Work’-area die zich bevindt naast de ingang aan de Kneuterdijk. Het voormalige bankgebouw is getransformeerd en in eigendom van UBM Kneuterdijk BV, een dochter van UBM Development.

De ecologische belofte

Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe hotelconcept stond het doorvertalen van duurzaamheid bovenaan de prioriteitenlijst. voco The Hague heeft in alle beslissingen voor de meest duurzame optie gekozen. Zo is het dekbed gemaakt van gerecyclede petflessen en bestaan zelfs de kleerhangers uit gerecycled materiaal. In de badkamer staan navulbare flessen van het duurzame cosmetica merk Antipodes. Ook voor elke liter gefilterd water van made blue dat de gast gebruikt, gaat er duizend liter water naar iemand anders. Voco The Hague is aan de voor- en achterkant paperless en plasticvrij.

Botanica en Ultramarijn

Kitchen, bar en lounge Botanica is geïnspireerd op de vele Nederlanders die overstappen naar een plantaardig dieet en het 80/20 concept. De focus in de keuken ligt op 80 procent lokale (seizoens)groenten en op 20 procent proteïne zoals vlees en vis. Voorbeelden zijn gerookte, in de Josper oven geroosterde of gepekelde groentes, eventueel aangevuld met kip in citroenboter of langzaam gegaarde spareribs.

Gastrobar Ultramarijn kan daarentegen worden omschreven als het tegendraadse steampunk zusje. De gastrobar bestaat uit twee verdiepingen in een fantasierijke onderzee-entourage. Overdag geschikt voor koffie en een all-day breakfast menu, ’s avonds transformeert Ultramarijn in een cocktailbar. Ware eye-cather in Utramarijn is de oude kluisdeur, die herinnert aan het vorige leven van dit gebouw. Ultramarijn opent binnenkort haar deuren.

Over voco

Het hotelconcept van voco combineert de kwaliteit en allure van een wereldwijd merk met de charme van een eigentijds boutique hotel. Voco betekent ‘uitnodigen’ of ‘samenkomen’, afkomstig uit het Latijn en staat voor het doordachte, vriendelijke en informele karakter.

Bij alle hotels van dit IGH-label staat duurzaamheid hoog in het vaandel en krijgt de planeet net zo veel aandacht als de gasten.

Over IHG

InterContinental Hotels Group (IHG) heeft momenteel 16 hotelmerken. Het portfolio bestaat uit bijna 6000 geopende hotels in meer dan 100 landen en meer dan 1800 hotels die in ontwikkeling zijn. Voco is de nieuwste loot aan de merkenboom, gelanceerd in juni 2018. Op dit moment zijn er wereldwijd 19 voco hotels open, waarvan 7 in het Verenigd Koninkrijk.

Met de opening in Den Haag is IHG nu met 7 merken in Nederland actief. Uiteraard met grote merken als Crowne Plaza, Holiday Inn en Holiday Inn Express. Maar ook met een aantal kleinere en/of exclusievere merken als InterContinental (één, het Amstel hotel), Kimpton (één in Amsterdam en een tweede op komst in Rotterdam), Staybridge Suites (één, in Den Haag) en Indigo (één, in Den Haag). Het zwaartepunt, zeker wat betreft merken waar er in Nederland maar één van is, ligt daarmee in Den Haag met de enige Staybridge Suites, Indigo en voco van ons land.

De merken zijn als volgt over het portfolio van IHG verdeeld:

• Premium: Hualuxe Hotels & Resorts, Crowne Plaza Hotels & Resorts, Even Hotels, voco Hotels
• Luxury and lifestyle: Six Senses Hotels Resorts Spas, Regent Hotels & Resorts, InterContinental Hotels & Resorts, Kimpton Hotels & Restaurants, Hotel Indigo
• Essentials: Holiday Inn Hotels & Resorts, Holiday Inn Express, avid hotels
• Suites: Atwell Suites, Staybridge Suites, Holiday Inn Club Vacations, Candlewood Suites

Over UBM Development

UBM Development creëert vastgoed voor de topsteden van Europa. De strategische focus ligt op groene gebouwen en slimme kantoren in de belangrijkste Europese metropolen zoals Wenen, Berlijn, München of Praag. De aandelen van het bedrijf zijn genoteerd aan de prime markt van de Weense beurs, het segment met de hoogste transparantievereisten.