Heineken verhoogt bierprijs horeca 2022 met 3,4 procent

De coronacrisis en de - deels- gesloten horeca, hebben bierbrouwer Heineken er niet van weerhouden opnieuw een prijsverhoging aan te kondigen voor de horeca. Per 1 januari gaat de pilsprijs van de brouwer met gemiddeld 3,4% omhoog. Sinds het uitbreken van de coronacrisis is Heineken's pilsprijs nu met 7,1 % gestegen.
Delen:

Een goede zes maanden nadat Heineken haar pilsprijs al met 2,7 % verhoogde, kondigt de brouwer donderdag 28 oktober aan de prijzen per 1 januari 2022 wederom naar boven aan te passen. Ondernemers gaan vanaf die dag gemiddeld 3,4% meer betalen voor hun pils van de brouwer uit Zoeterwoude.

In een schrijven aan haar klanten zegt Heineken ‘in tijden dat de situatie nog verre van normaal is (…) zoveel mogelijk duidelijkheid te willen geven.’ Sinds het uitbreken van de coronacrisis is Heineken ondernemers onder meer tegemoet gekomen met een huurkorting- en/of kwijtschelding en een uitstel van prijsverhogingen.

Bierprijs horeca Heineken: stijging van ruim 7% sinds eerste lockdown

bierprijs horeca heineken, fustprijs

Nu echter lijkt de bierbrouwer hier overheen te walsen met een nieuwe verhoging. Toen de coronacrisis uitbrak en de horeca in lockdown ging, betaalde ondernemers voor een 50-literfust Heineken €150,89. De nieuw aangekondigde prijs van €161,60, betekent dat Heineken vanaf de lockdown de bierprijs in de horeca met 7,1% heeft verhoogd. Ook Heineken’s andere grote pilsmerken, Brand en Amstel, zijn sinds de lockdown met 7,1% omhoog gegaan.

Literprijs stijgt ook door

Minder hard dan de fustprijs, stijgt ook de prijs voor kelderbier in de horeca. De prijs voor een liter Amstel en Heineken gaat met 3,1% omhoog. Een liter Brand gaat vanaf 1 januari 2022 bijna 3,5% meer kosten.

bierprijs horeca Heineken

Toen de horeca in lockdown ging, betaalde een ondernemer €3,13 voor een liter Heineken. Per 1 januari 2022 is dat €3,32, een verhoging van 6%. Wie Amstel of Brand in zijn kelders wil, gaat vanaf die datum 6,2 procent meer betalen.

Reactie Heineken: ‘Prijsstijgingen voor ons zijn uitzonderlijk hoog’

In een reactie laat Heineken aan Misset Horeca weten ‘de primaire reactie’ te begrijpen. ‘Maar als wij vervolgens aan horecaondernemers uitleggen waarom we genoodzaakt zijn dit te doen, is er wel begrip’, aldus het bedrijf. ‘Natuurlijk is hier niemand blij mee, wij ook niet. Maar deze prijsstijgingen zijn gekoppeld aan de enorme prijsstijgingen waar we zelf mee te maken hebben. Die is uitzonderlijk.’

Dat de uitspraken van ‘horeca ontzien’ en ‘helpen daar waar kan’ op deze manier anders geïnterpreteerd kunnen worden, neemt de brouwerij ter kennisgeving aan. ‘We snappen het sentiment, maar deze verhogingen zijn gekoppeld aan onze gestegen kosten. En zoals we in ons schrijven al aangekondigd hebben: deze stijging dekt geenszins de prijsstijgingen waar we zelf mee te maken hebben gekregen.’

En qua timing, zo vlak voor een nieuwe persconferentie, zegt de bierbrouwer ‘ondernemers zo snel mogelijk duidelijkheid te willen verschaffen. Ook omdat in oktober de prijsstijgingen in de retail al zijn doorgevoerd. Wat die prijsstijgingen precies zijn, dat per keten’, aldus Heineken. ‘Maar die liggen in de lijn van de prijsverhogingen in de horeca.’