'Personeel detacheren en een winkel voor het gecancelde kerstmenu'

'Personeel detacheren en een winkel voor het gecancelde kerstmenu'
Jos Keijsper en Niek Groen (r)

Niek Groen en Jos Keijsper van de restaurants Klaas en Krelis in Uitgeest detacheren een deel van hun horecapersoneel. Het gecancelde kerstprogramma (een viergangen kerstmenu voor 120 gasten per dag) leidde razendsnel tot de oprichting van 'Supermarkt Krelis.'

‘We detacheren twee mensen, een kok een gastvrouw, fulltime aan de fabriek van Zaanse Mayo en er werken twee koks fulltime bij een fabriek voor transportbanden in Alkmaar, Repa. Natuurlijk is het werk heel anders dan ze gewend zijn bij ons in de restaurants, maar iedereen moet mee bewegen nu,' zegt Groen tegen Misset Horeca.

Doei kerstmenu, 120 gasten per dag

Dat meebewegen doen de ondernemers zelf ook. De reserveringen voor Kerst (4 dagen, 120 gasten, viergangenmenu) zijn uit de boeken gehaald en Krelis Supermarkt is geboren.

Weer snel schakelen

Met de term meebewegen doelt Niek Groen op zijn team, op de rol van de ondernemers, maar hij praat ook over zijn gasten en de bedrijven die zijn personeel inhuren. ‘Michel van Wijngaarden, de directeur van Zaanse Mayonaise, ondervindt net zo goed hinder van de coronacrisis maar is desondanks bereid ons te helpen. Wij factureren aan hem toch een iets hoger bedrag dan een standaard uitzendbureau.’

Van Wijngaarden laat weten horeca graag te helpen. 'Wij leveren veel aan de horeca en ik leef enorm met ze mee. Zo kort voor Kerst een harde lockdown is natuurlijk afgrijselijk.' De ondernemer is tot nu toe heel enthousiast over de bijdrage van de twee horecamensen aan zijn bedrijf. 'Ze zijn heel actief en leergierig en hebben al op verschillende posities in het bedrijf gestaan.'

Techniek in plaats van kachel

Daarnaast zijn twee koks gedetacheerd bij Repa, een bedrijf uit Alkmaar dat rubberen transportbanden maakt. ‘Ze vinden de techniek volgens mij best interessant’, aldus Groen. ‘Maar ze voelen zich meer thuis achter onze kachels. Hopelijk kunnen ze er snel naar terug.’

Groen en Keijsper gingen al op detacheren over na de verplichte sluitingstijd van 17.00 uur.

Na de volledige lockdown

De ondernemers moeten nu kijken of ze nog meer mensen kunnen en willen detacheren. De situatie is weer radicaal anders dan voor het weekend, nu de harde lockdown is ingegaan. Hun restaurant Klaas was al volledig gesloten en gericht op bezorgen en afhalen, 5 dagen per week. Na Kerst wordt dit uitgebreid naar 7 dagen per week. Gasten kunnen warme gerechten bestellen tussen 17.30 uur en 20.00 uur.

Restaurant Krelis was juist 7 dagen per week open van 10.00 tot 17.00 uur. ‘De bedoeling was om er met Kerst dagelijks 120 gasten te ontvangen voor een vier- of vijfgangenmenu (€69,50 voor 4 gangen). Na de persconferentie konden deze reserveringen allemaal uit de boeken.’

Krelis Supermarkt

Razendsnel gooide de brigade het roer weer om en startte Krelis Supermarkt, geopend van 23 tot en met 26 december van 14.00 tot 17.00 uur. In het assortiment wijnen, bieren en gin & tonic, feestelijke pakketten en de kerstgerechten voor thuis; koud afhalen en thuis opwarmen.

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.