Politieke partij om ambachtelijk frituren te promoten

Politieke partij om ambachtelijk frituren te promoten
In de studio voor het opnemen van een carnavalsplaat. Links Nick van Waaijenburg.

Politieke ambities heeft Nick van Waaijenburg van Eethuis Reintje in Mierlo niet. De lancering van zijn Partij voor de Frituur door de ondernemer is enkel bedoeld om het ambachtelijk frituren te promoten. 'Maar ik krijg zoveel reacties dat ik niet uitsluit dat we de kiesdrempel halen als we wél zouden meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen.'

Het idee voor de Partij voor de Frituur ontstond op zondagavond na de drukke avondspits. ‘Mijn wederhelft is zes jaar actief geweest in de gemeentepolitiek. We hadden het erover en constateerden dat je tegenwoordig voor alles wel een politieke partij kunt oprichten. Zo gezegd, zo gedaan. Niet om daadwerkelijk mee te doen, maar als stunt.’

Ook een carnavalsnummer

En om het ambachtelijk frituren te promoten. Van Waaijenburg ontwikkelde op maandagavond het logo en zocht vervolgens de publiciteit. ‘Ik had niet verwacht dat het zo’n groot succes zou worden’, aldus de ondernemer, die ook nog een carnavalsnummer maakte.

‘Het is echt alleen bedoeld als reclamestunt, om iets te doen aan de negativiteit die er op dit moment is in de media als het gaat over producten uit de frituur. We gaan sowieso door tot aan de gemeenteraadsverkiezingen, maar hebben geen uitgewerkt plan klaarliggen. Nu het zo succesvol is, willen we wel nog een paar keer van ons laten horen. Maar eerst hadden en hebben we carnaval.’

Partij voor de frituur

Zijn Partij voor de Frituur leidde tot tal van publicaties. ‘Het is hartstikke leuk, maar ook een beetje uit de hand gelopen. We krijgen heel veel reacties van klanten, die vragen of we echt een partij zijn.’

Die ambitie heeft de ondernemer niet. ‘Maar ik vraag me inmiddels wel af wat er zou gebeuren als we dat wel zouden doen. Ik sluit niet uit dat we dan misschien wel de kiesdrempel zouden hebben gehaald en een zetel.’

Regelmatig de media halen

Van Waaijenburg slaagt er regelmatig in de media te halen. Zo is hij ‘vaste gast’ in het programma van Radio 10-dj Rob van Someren, zat hij ooit op een van de stoelen van het SBS 6-programma Wie van de Drie en haalde hij een uitzending van Q Music met de door hem ontwikkelde kersenkroket. ‘Ik denk dat het vooral begint bij out-of-the-box durven denken’, aldus de ondernemer over het ontstaan van zijn ideeën. ‘Het gebeurt vaak na de drukke zondagavondspits als we met elkaar aan het napraten zijn. Zo zijn we ook gekomen op het NK Frikandellen Eten en de wedstrijd Airfryer gooien.’