Eerste franchiselocatie YB (Yoghurt Barn): Autogrill masterfranchiser

Eerste franchiselocatie YB (Yoghurt Barn): Autogrill masterfranchiser
Het team van YB in Brussel.

YB - voorheen Yoghurt Barn - heeft op station Brussel-Centraal de eerste franchisevestiging geopend. Autogrill gaat als masterfranchiser zorgen voor uitrol van het volledig plantaardige concept, dat op dit moment dertien vestigingen in eigen beheer heeft in Nederland.

Het zijn drukke en spannende tijden voor Wouter Staal, de eigenaar van YB. In eigen land zijn inmiddels dertien winkels geopend in eigen beheer en nu met het Belgische Autogrill een masterfranchiser is gevonden, is een snelle (internationale) uitrol aanstaande.

‘Veel locaties nodig om impact te maken’

Ik zocht naar een grote franchisepartij, omdat ik het ook belangrijk vind om van de franchisende partij te kunnen leren’, verklaart Staal de keuze voor Autogrill. ‘Er is al lange tijd meer dan voldoende belangstelling voor een vestiging in Nederland, maar in die gevallen ging het om individuen en dat is niet wat ik ambieer.’

Tweede voordeel is volgens de bedenker en eigenaar dat zijn formule veel locaties nodig heeft om impact te kunnen maken en dat YB uitermate geschikt is voor vestigingen op stations, langs snelwegen en op vliegvelden.

Duurzaam en vernieuwend

‘Dat zijn plekken die schreeuwen om duurzaamheid en vernieuwing. Perfect in combinatie met de kwaliteiten van Autogrill. Zij willen heel graag en kunnen voor ons tenders winnen, wij hebben de kennis en knowhow. Al kan ik maar 1 procent van hun gasten bereiken, dan brengen we al iets teweeg.’

Producten naar de retail

Om die groei verder te stimuleren, gaat Staal met zijn producten ook het retailkanaal bedienen. ‘We liggen al in de schappen van Spar, Jumbo, AH en Plus, en hopen dat de andere snel volgen. Er zijn gesprekken gaande voor locaties in Scandinavië, Duitsland en Oostenrijk, dus er is in ieder geval volop belangstelling.’

Staal hoopt in 2025 categorieleider te zijn op het gebied van lunch en tussendoortjes. ‘Daarvoor hebben we de combinatie van retail en horeca nodig, waarbij onze vestigingen plekken zijn voor consumenten om samen te komen en zich te laten inspireren.’

Volledig plantaardig

Het Nederlandse concept is inmiddels volledig plantaardig en biedt (frozen) yoghurt, smoothies, taarten en andere snacks aan, en dat met aandacht voor mens, dier en planeet. Staal: ‘We hebben jaren gebouwd aan een goed fundament. Onder andere door klimaatpositief en B Corp (internationaal keurmerk voor duurzaamheid, red) te worden. De keuze voor een masterfranchiser en de lancering van producten in de retail sluiten hier naadloos op aan.’

Voor 250 euro mede-eigenaar

Hij heeft van YB een coöperatie gemaakt. ‘Voor een bedrag van 250 euro kunnen mensen mede-eigenaar worden. We hebben gekozen voor klimaatpositief ondernemen, maar dat betekent dat we de eerste zijn met alles wat we doen. Veel vallen en opstaan dus, en dat heeft me ertoe aangezet de mensen die zich verbonden voelen met ons merk de gelegenheid te bieden invloed uit te oefenen.’

Samen meer impact

Het is immers gemakkelijker om samen impact te hebben dan als individu, zo meent Staal. ‘In de afgelopen tien jaar hebben we een flinke schare fans gekregen en zij kunnen ons helpen de volgende stappen te zetten.’

Met succes, zo blijkt. Staal laat weten in een paar dagen al zes ton te hebben opgehaald. ‘En we gaan nog enkele weken door, dus dat bedrag gaat oplopen. Echt bizar hoe hard het gaat.’