Vijfde restaurant van Happy Tosti dicht: 'Met pijn in mijn hart sluit nu Breda'

Vijfde restaurant van Happy Tosti dicht: 'Met pijn in mijn hart sluit nu Breda'

Na Hoofddorp, Leiden, Delft en Amsterdam sluit Happy Tosti nu de vestiging in Breda. 'Sociaal maatschappelijk impact maken en een commercieel lunchrestaurant runnen blijkt in onze maatschappij helaas nog een te lastige combinatie op sommige plekken', aldus Jasper Kool, mede-oprichter van Happy Tosti & Social Capital, in een video op social media.

Happy Tosti Breda de Veemarktstraat 3 sloot op 1 september 2023 de deuren. Het is de vijfde vestiging van het merk dat in twee jaar de deuren sluit. Happy Tosti Den Haag en Happy Tosti Deventer blijven wel open. ‘Deze draaien onwijs goed’, vertelt Kool in zijn video.

Kool: 'In vijf jaar verkochten we in Breda veel tosti’s en hielpen we heel veel mensen met een arbeidsbeperking aan een baan. De droom van Happy Tosti was ooit om 500 banen te creëren met meer dan 50 vestigingen in heel Nederland. Dat is helaas niet gelukt. De afgelopen acht jaar openden we 7 vestigingen, waarmee we mensen met een arbeidsbeperking aan een betaalde baan hielpen. De meeste mensen werken nu elders. Daar ben ik super trots op.’

Social Capital Breda blijft

'Het is jammer dat we de deuren in Breda hebben moeten sluiten, maar Social Capital in Breda blijft bestaan. Met Social Capital maken we sociaal maatschappelijk impact. We blijven mensen helpen die niet zelfstandig aan een baan kunnen komen of zelfstandig een baan kunnen vasthouden door een leuke en passende baan te vinden.’

Medewerkers van Happy Tosti Breda hebben een (nieuwe) werkplek bij een van de samenwerkingspartners van Social Capital, waaronder Hotel Nassau, Zeezicht, Samsam, Backwerk, Humphrey’s, Landgoed Bergvliet en WSP Breda.

Happy Tosti niet winstgevend

'Het is niet gelukt om Happy Tosti op alle plekken winstgevend te krijgen omdat het businessmodel van Happy Tosti twee belangrijke kostenposten heeft. De inkoop aan de keukenkant; we willen werken met biologisch brood, gezonde en goede producten. Dat brengt hogere kosten met zich mee. En aan de andere kant hebben we veel mensen met een arbeidsbeperking in dienst. Zij hebben veel begeleiding en coaching nodig, wat een stuk duurder is dan bij reguliere bedrijven. Met als gevolg dat we het op financieel gebied niet redden.’

Jasper Kool op social media: 'Dat laat zien dat wij als land nog niet in staat zijn om de mensen die het hard nodig hebben, massaal te betrekken in onze bedrijven en onze maatschappij. Wij liepen denk ik met ons merk Happy Tosti helaas iets vooruit op de markt.'

Met Social Capital ziet Kool dat grote partners willen samenwerken. 'Door middel van ons detacheringsmodel maken we op de locaties van onze partners wel een sociaal maatschappelijke impact. En daar zetten we volop op in. Dus jullie zijn zeker nog niet van ons af.'