Van der Valk International neemt donut- en koffieketen Dunkin' over

Van der Valk International neemt donut- en koffieketen Dunkin' over

Van der Valk International heeft een meerderheidsbelang verkregen in Dunkin' Nederland en België. Dunkin' heeft op dit moment 53 vestigingen in Nederland.

Inspire Brands Group, het moederbedrijf van het merk Dunkin’, is verheugd dat Van der Valk International (VDVI) ervoor heeft gekozen om het iconische merk naar het volgende niveau te tillen en de Benelux-tak van de donut- en koffieketen overneemt. 

Op dit moment heeft Dunkin' 53 vestigingen in Nederland en 23 in België, allen in eigen beheer. Als meerderheidsaandeelhouder wil VDVI de aankomende 5 jaar uitbreiden met nog 60 vestigingen, zowel in, naast, nabij of buiten de eigen hotels.

Het huidige managementteam van Dunkin’, onder leiding van Roberto Fava, zal de bedrijfsvoering doorzetten waarbij er op vele vlakken een hechte samenwerking zal zijn met het managementteam van VDVI.

De link tussen Van der Valk en Dunkin' is niet nieuw. In 2021 werkten beide partijen al samen met pop-ups in coronatijd, wat later dat jaar een vervolg kreeg met vaste Dunkin' kiosken in drie Van der Valk-hotels van VDVI (Uden, Amersfoort en Ridderkerk).

Totaalbeleving  

Door de verwerving van Dunkin’ realiseert VDVI een belangrijk aspect van hun missie: een verdere totaalbeleving op gastronomisch gebied. Van uitgebreid dineren in de restaurants tot een goede on-the-go service nabij hun hotels die ook steeds meer als reizigershub gebruikt worden.

VDVI ziet de strategische overname daarnaast als aanvulling op hun huidige portefeuille van niet alleen hotels, maar ook andere foodconcepten zoals het in 2020 overgenomen Vapiano. De potentie tot groei van het populaire merk Dunkin' is enorm en past bij de uitbreidingsstrategie van de Van der Valk Hotels in de Benelux. Ook het feit dat Dunkin’ een jongere doelgroep kent, is voor Van der Valk aantrekkelijk, zij zijn de hotelgast van de toekomst. 

Uitbreiding  

VDVI gaat de Nederlandse en Belgische uitbreidingsstrategie van Dunkin' versterken door zich te focussen op strategische pijlers zoals de Dunkin' Hot, Cold en Frozen Drinks, de home-made Premium Donuts, het uitgebreide custom-made assortiment en varianten zoals de gestoomde en vegan donuts, inspelend op de groeiende vraag naar plant-based producten. 

‘Laten we zeker ook niet vergeten dat we voornamelijk een koffie-bedrijf zijn, het één-na grootste van de wereld’, aldus Roberto Fava. ‘Een product dat natuurlijk naadloos aansluit bij de gasten van Van der Valk en haar gehele dienstverlening.’ 

Gert van der Valk, bestuurder VDVI vult aan: ‘Om Dunkin' nog steviger in de markt te zetten, kijken we ook sterk naar de huidige synergie die we reeds hebben met diverse partners en onze eigen bedrijfsvoering. Het kunnen delen van in- en verkoopkanalen, logistiek, IT-oplossingen, gastbeleving, medewerkersopleiding en -inzet – we zien heel veel voordelen in deze overname.’ 

De komende jaren zal Dunkin’ een steeds vaker geziene hotspot worden voor de gast met een lekkere trek. Van pop-up container-outlets bij tankstations tot kiosken in de Van der Valk Hotels. Van to-go’ shops op strategische locaties tot grotere koffie- en donutwinkels met 60 tot 100 zitplaatsen. Een verbreding van de gastronomische dienstverlening die zich goed thuis zal voelen in het nest van Van der Valk. 

Over Dunkin' 

Dunkin’ (voormalig Dunkin’ Donuts), opgericht in 1950, telt meer dan 12.200 vestigingen in 45 landen wereldwijd, waarvan 240 winkels in Europa. Het bedrijf draait grotendeels op franchise-deelnemers. Dunkin’ opende begin 2017 de eerste Dunkin’ Donuts-store in Nederland en in 2020 de eerste in België. Het bedrijf kondigt aan dat het op het punt staat ‘om Nederland en België te veroveren'. De donuts worden gemaakt in een centrale bakkerij in Utrecht, waar ook het hoofdkantoor is gevestigd, en er wordt door het hele land thuisbezorgd. 

Over Van der Valk International 

Van der Valk International BV (VDVI) is een holding waartoe verschillende hotels in binnen- en buitenland behoren. VDVI is ontstaan uit de Nuland-staak, de staak van Gerrit en Toos van der Valk. 

Tot de corebusiness van Van der Valk International behoren: 10 Nederlandse hotels, 5 Duitse hotels, 1 hotel in België, 1 hotel in Spanje en 3 vakantie resorts, 2 vlakbij het Mecklenburg merenplateau in Duitsland en 1 op het prachtige eiland Bonaire, 2 indoor skidomes in Bottrop & Wittenburg en 3 privéklinieken voor geestelijke gezondheidszorg in Duitsland. 

Ook zijn er andere succesvolle nevenbedrijven en co-creaties, zoals onder andere bijna 100 vestigingen van Vapiano en Dunkin’, een partner in technische installaties Techval, onze eigen boerderij Agro Nuland, evenementenlocatie EVM19, online en landbased casino’s Circus.nl en Circus Gran Casino