Gepersonaliseerde well-being initatieven in hotels sleutel tot succes

Gepersonaliseerde well-being initatieven in hotels sleutel tot succes

Well being is een belangrijk thema in vijfsterren hotels. Noa Mulder, student aan Hotelschool Den Haag, doet hieronder verslag van haar onderzoek naar de impact van gepersonaliseerde well being initiatieven

Veel hotels implementeren verschillende initatieven zoals culturele belevingen, mindfullness- en culturele activiteiten die allemaal inspelen op het welzijn van hun gast. Echter, uit onderzoek blijkt dat veel hotels onzeker zijn over welke well-being initatieven nou écht de gasttevredenheid verhoogt.

Mulder: 'Mijn onderzoek richtte zich daarom op de vraag: Welke well-being initatieven zijn het meest effectief in het verhogen van gasttevredenheid? Uit mijn onderzoek onder gasten, hoteliers en wellness professionals, blijkt dat gasten zoeken naar betekenisvolle belevingen die aansluiten op hun persoonlijke behoeften en levensstijl.

Van de respondenten vindt 53% dat personalisatie de sleutel is tot het verbeteren van well-being initatieven in hotels. Op 86% van de gasten van 35 jaar en ouder heeft personalisatie een opvallend grote impact: zij gaven gemiddeld een score van 4,31 op het gebied van well-being en 4,23 voor hun totale ervaring (op een schaal van 0 tot 5).

Hoteldesign en gezond eten

Naast deze resultaten, blijkt ook dat de twee initiatieven 'hoteldesign en omgeving' en 'beschikbaarheid van een gezond menu' een extreem hoge impact hebben vergeleken met andere well-being initatieven zoals spa, fitness, en culturele activiteiten.

Deze uitkomsten laten zien dat deze well-being elementen ook niet mogen ontbreken in een compleet aanbod voor de gast. Hierdoor ontstaat een verbeterde customer journey. Waar de traditionele aanpak zich vooral richt op standaardprocedures, biedt een gepersonaliseerde benadering op elk moment in de gastenreis extra aandacht en relevantie. Al voor aankomst worden voorkeuren in kaart gebracht via een persoonlijke vragenlijst, zodat het personeel het verblijf van de gast al kan voorbereiden.

Tijdens het verblijf worden wellness activiteiten, spa behandelingen en maaltijden afgestemd op individuele wensen, en kunnen medewerkers beter anticiperen op behoeften. Zelfs bij vertrek blijft de persoonlijke strategie in werking, bijvoorbeeld met een gepersonaliseerde follow-up en suggesties voor een volgend verblijf. Deze aanpak verbetert niet alleen het gevoel van welzijn bij de gast, maar versterkt ook de band tussen gast en hotel.

Het succesvol inzetten van well-being elementen begint met luisteren naar de gast. Naast de standaard yoga sessies of smoothies, de interesse van het personeel in wat iemand op dat moment nodig heeft is extreem belangrijk. Misschien is dat ontspanning, verbinding, creativiteit, of juist even alleen zijn. Door bewust te observeren en in te spelen op deze persoonlijke behoeften, kan de gasttevredenheid op een directe en betekenisvolle manier worden verhoogd.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.