Terwijl veel horecazaken zich juist opmaken voor een drukke periode, moet haar restaurant verplicht een week lang de deuren sluiten vanwege de NAVO-top op 24 en 25 juni. De impact is groot — niet alleen qua omzet, maar ook qua personeel, communicatie, logistiek en planning. Toch blijft Veenhof vechten om haar bedrijf overeind te houden.
Verplichte sluiting
‘Het is een roerige tijd’, zegt Veenhof met gevoel voor understatement. ‘Het geeft onrust, onzekerheid en frustratie.’ De reden: de afsluiting van de Johan de Wittlaan in aanloop naar en tijdens de top en een verplichte sluiting tijdens de top 'uit veiligheidsoverwegingen'.
Formeel blijft Gastrobar Berlage tot een week vóór het evenement geopend, maar door wegafsluitingen en veel negatieve berichtgeving in de media, daalt het aantal reserveringen drastisch.
‘Gasten haken af omdat ze denken dat we niet bereikbaar zijn, terwijl dat wel zo is. Maar als de media koppen gebruiken als ‘weg afgesloten’, is het heel lastig dat beeld recht te zetten.’
Ze ziet de gevolgen zwart op wit: een geschatte omzetderving van ruim 80.000 euro in vier maanden tijd, vooral uit afgezegde partijen en feesten. ‘Als trouw- en evenementenlocatie lopen we veel grote reserveringen mis. En dan te bedenken dat we net geïnvesteerd hadden in een nieuw team en een nieuwe kaart.’

Ondanks de flinke omzetderving komt Veenhof niet in aanmerking voor nadeelcompensatie. ‘Omdat we een goed eerste kwartaal hadden — met 30 procent omzetgroei - vallen we buiten de regeling. Dat voelt extra wrang. De regels houden geen rekening met seizoensinvloeden of groeibedrijven.’
Ze zocht contact met de gemeente en diende in mei een officieel verzoek tot compensatie in en een persoonlijk gesprek (waar tot op heden nog steeds geen reactie op ontvangen is). ‘Maar eigenlijk had ik daar nog eerder mee moeten beginnen’, blikt ze terug. ‘We kregen pas laat te horen dat we écht dicht moesten. Daardoor liepen we ook achter met communicatie richting personeel en leveranciers.’
Verplicht vakantie
Met een vast team en flexwerkers moest Veenhof snel schakelen op het gebied van personeelsplanning. ‘Onze flexwerkers krijgen een week geen werk. Vaste krachten kunnen niet verplicht met vakantie. Wij zijn wel in gesprek gegaan met het personeel en we hebben gekeken of iemand vrijwillig vrij wilde nemen, want wij moeten het personeel natuurlijk gewoon doorbetalen.’
Bevoorrading geeft ook een uitdaging. Veel leveranciers weten nog niet of ze het gebied in kunnen en op welke dag (na de top) de wegen weer toegankelijk zijn. Veenhof zorgt ervoor dat vóór de sluiting alle houdbare producten op voorraad zijn. ‘Vis en vlees zijn natuurlijk versproducten, die kunnen pas geleverd worden als we weer open mogen. Maar wanneer dat precies kan, blijft onduidelijk. We zijn nu in overleg met de gemeente om leveranciers direct toegang te geven zodra het gebied weer vrijkomt.’
Extreem goed
Ook praktische zaken als het legen van afvalcontainers en toegang bij calamiteiten vragen om voorbereiding. ‘Als het alarm afgaat, mogen wij het gebied niet in.’ Lachend: ‘Gelukkig is het hier tijdens de top extreem goed beveiligd.’
Transparant zijn is nu belangrijker dan ooit”
Een lichtpunt: het directe contact met gasten. Dankzij reserveringssysteem Formitable heeft Gastrobar Berlage een stevig klantbestand opgebouwd. ‘We sturen regelmatig nieuwsbrieven om uit te leggen wat er speelt. Ook op social media houden we mensen op de hoogte. Transparant zijn is nu belangrijker dan ooit.’
Toch blijft het lastig. ‘We krijgen nog steeds veel vragen: ‘Jullie moeten zeker dicht?’ Het is lang onduidelijk geweest wat precies het risicogebied met de genomen maatregelen zou zijn. We zitten daar precies middenin.’
Terugkijkend op de afgelopen maanden heeft Veenhof duidelijke lessen geleerd, die ze graag deelt met collega-ondernemers:
- Trek op tijd aan de bel bij gemeente of nadeelcompensatie-loketten.
- Communiceer vroeg en helder met medewerkers over de gevolgen.
- Zoek contact met andere ondernemers in hetzelfde schuitje — samen sta je sterker.
- Zorg voor goede voorraadplanning, vooral voor houdbare producten.
- Stem tijdig af met leveranciers over levermogelijkheden.
- Leg data en rede van annuleringen goed vast, als bewijs voor omzetderving.
- Blijf communiceren met je gasten via nieuwsbrieven en social media.
- Informeer bij de gemeente over toegang bij noodsituaties, zoals brand of alarmsystemen.
Bewustwording
Veenhof blijft ondanks alles strijdbaar. ‘We snappen heus dat zo’n top belangrijk is voor Den Haag. Maar het blijft pijnlijk dat wij als kleine ondernemers de klappen opvangen. Ik hoop dat deze situatie leidt tot bewustwording.’











