’We doen alles anders’, vertelt Paul Bringmann, algemeen directeur horeca- en fooddivisie van V&D. ‘Bij ons krijg je geen ronde, maar vierkante pizza's en ze worden ook nog eens vers gemaakt in de gewenste maat. We hebben geen afgeschermde keuken; de producten worden voor het oog van de klant bereid door speciaal opgeleide werknemers. Daarbij maken we onder meer gebruik van spullen van ons eigen merk, zoals kookroom en olijfolie.’
Het eten van La Place Mangerie - de naam is een afgeleide van de V&D-restaurantketen La Place - kan op straat, op kantoor of thuis worden genuttigd. Het concept is in eigen huis bedacht. Om ideeën op te doen en trends te spotten, bezochten V&D'ers Londen, Parijs, Hamburg, Zürich, New York, Tokio en Shanghai. ‘De trends die we daar zagen, hebben we vertaald naar de V&D-sfeer en de Nederlandse eetcultuur’, aldus commercieel directeur Droes Prinsen.
Lekker en gezond, in die volgorde, daar gaat het om. Dus wordt vlees gegrild, zijn er stoommaaltijden en kan de klant kiezen uit verschillende soorten shakes. ‘Wij denken dat Nederlanders in de toekomst steeds meer op de gezonde toer gaan’, zegt Bringmann. ‘We gaan bijvoorbeeld ook het aantal calorieën op de maaltijden zetten.’
Versheid heeft V&D tevens hoog in het vaandel staan. ‘De benodigde grondstoffen bestellen we na sluitingstijd en ze worden 's ochtends voor 09.00 uur aangeleverd’, legt Bringmann uit. ‘De hele dag door wordt er gebakken en gekookt. We hebben dan ook expres gekozen voor kleine apparatuur, waardoor we niet eens alles in een keer kunnen produceren.’ V&D wil de horecaformule ook in andere vestigingen in het land introduceren. In Almere en Arnhem is alvast ruimte gereserveerd. Hoeveel vestigingen er zullen komen, hangt af van hoe de take-away in Amsterdam het doet.