Moeizaam jaar voor duitse restaurantreuzen

De 100 grootste restaurantbedrijven van Duitsland zijn het afgelopen jaar nauwelijks gegroeid. Samen realiseerden ze een omzetstijging van slechts 0,4 ...

In totaal zetten de 100 bedrijven een bedrag van 7,95 miljard euro om (ex BTW), tegen 7,92 miljard het jaar ervoor. Met afstand het grootste gastronomische bedrijf bij onze oosterburen is McDonald’s, met een omzet van €2,27 miljard en 1244 vestigingen oftewel €1,8 miljoen per vestiging.

Ter vergelijking: McDonald’s Nederland heeft een omzet van €432 miljoen met 224 vestigingen, dat is €1,9 miljoen per vestiging. De nummer twee in Duitsland is Lufthansa Service Europe, met een omzet van €727 miljoen. Nummer drie is Burger King (€504 miljoen, 404 vestigingen). Net als in Nederland maakte het laatste kwartaal veel goed voor de Duitse restaurateurs. De helft van de ondernemers meldt een omzetstijging, met broodjesketen Subway (+106 procent) als positieve uitschieter. Ook in Duitsland is een aantrekkelijke prijs het belangrijkste marketinginstrument om deze moeilijke tijden te overleven. De belangrijkste trend is ‘take-away’. In goed Duits: ‘frisch, schnell, schön.’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.