Dat blijkt uit gegevens van AC Nielsen, zo meldt MeatandMeal.nl. Het marktonderzoeksbureau baseert zich op de verkoopcijfers van april 2006 tot en met maart 2007. In deze periode werd in deze categorie een omzet geboekt van 261 miljoen euro. Ten opzichte van de voorgaande periode van 12 maanden betekent dit een stijging van 24 procent.
Meer keuze
Volgens AC Nielsen is de groei onder meer te danken aan een sterke uitbreiding van het productaanbod. Naast de traditionele oosterse en Italiaanse maaltijden en Hollandse stampotten, hebben ook maaltijdsalades, verse stoommaaltijden en wokmaaltijden een vaste plek in de schappen veroverd. De markt van koelverse kant- en klaarmaaltijden is en blijft overigens het domein van huismerken. A-merken weten nauwelijks voet aan de grond te krijgen in het koelverse schap.
Kansen A-merken
Volgens Geert Kastelijn van Greencore Convenience Foods, producent van verse maaltijden onder het Borgondi-merk, zal de focus in het kant-en-klaarschap de komende jaren komen te liggen op gezondheid, versheid en genieten. Daarnaast zullen ook authenticiteit, eerlijke voeding en biologisch volgens hem steeds belangrijker worden. Ook voor A-merken zijn er volgens Kastelijn kansen, wanneer zij met goede innovaties op de markt komen.