Laurentis komt met masterclass en koffiesite

Laurentis komt met masterclass en koffiesite

Douwe Egberts (DE) lanceert onder de vlag van espressomerk Laurentis een masterclass Caffèmaestro en een website met daarop de horecagelegenheden waar ...

Ondernemers die vinden dat in hun zaak bijzonder goede espresso geserveerd wordt, kunnen zich kosteloos op de site aanmelden, ook als zij geen klant zijn bij DE.

‘We willen een soort Iens-achtige omgeving creëren’, aldus Paul van der Kolk van DE over het doel van de site. ‘We beginnen nu met de ondernemerssite: www.zetespressoopdekaart.nl, daarnaast hebben we een consumentensite, www.koffieopdekaart.nl, waar mensen recensies en dergelijke kunnen achterlaten.’

Caffèmaestro

Naast een vermelding op de site, waarbij gebruik wordt gemaakt van GoogleMaps, biedt DE de ondernemers een nieuw koffiecertificaat aan: Caffèmaestro. ‘Een caffèmaestro is net zoiets als een barista, maar gaat nog verder. Niet alleen de bereiding van de koffie moet goed zijn, maar hij moet ook verstand hebben van ondernemen en gastvrijheid.’

Het certificaat kan na het doorlopen van een vierdelig programma verkregen worden, en wordt toegekend op persoonlijke titel, niet op bedrijf. In drie maanden wordt ingegaan op bereiding, apparatuur, ondernemersschap en trends.

‘In de bierwereld zijn er dergelijke initiatieven vanuit leveranciers, maar in de koffiewereld is dit redelijk uniek’, aldus Van der Kolk.

Voor alle horecaondernemers

Hij benadrukt dat de site en het Caffèmaestro-programma toegankelijk zijn voor alle horecaondernemers, ook als zij geen koffie afnemen bij DE. ‘Natuurlijk hopen wij wel dat ondernemers die nu andere koffie schenken na deelname denken: bij Laurentis doen ze tenminste wat voor de ondernemer, misschien moet ik hun koffie eens proberen.’

Dat ‘iets terugdoen voor de ondernemer’ is een filosofie die is meegekomen met het merk Laurantis, sinds 1988 onderdeel van DE. Oprichter Henk Laurentius Verweij was altijd erg begaan met zijn afnemers, zegt Van der Kolk. ‘Ook al was hij directeur, als er aan het eind van de dag ergens een klant was met een kapotte machine, gooide hij een machine achter in zijn auto, en reed er heen.’

‘Die passie en het meedenken met de ondernemer was de laatste jaren een beetje ondergesneeuwd bij ons. We zijn bezig met het restylen van Laurentis, en willen die betrokkenheid weer terug’, aldus Van der Kolk.

Hij hoopt dat het aanslaat bij ondernemers, en dat er over een maand of twee een paar honderd vermeldingen op zetespressoopdekaart.nl zijn. Dat moeten er zeker duizend worden, daarvoor hoopt DE op een olievlekeffect.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.