Vierdaagsefeesten: onrust over verkoop gekoelde dranken

Vierdaagsefeesten: onrust over verkoop gekoelde dranken

Stichting Vierdaagsefeesten en Nijmeegse horecaondernemers gaan in de tweede helft van dit jaar met elkaar in overleg. Belangrijkste onderwerp van gesprek is de verkoop van gekoelde dranken door supermarkten in de binnenstad.

Het naderende overleg tussen de stichting Vierdaagsefeesten en Nijmeegse kasteleins wordt gemeld door De Gelderlander. Met name de grootste horecaondernemer van de stad, Khalid Oubaha, heeft zich openlijk uitgesproken over de verkoop van gekoelde dranken door supermarkten.

Supermarkt

In het artikel wordt de Coop aan de Molenstraat met naam genoemd. Deze supermarkt is gevestigd pal tegenover het podium dat Oubaha had geplaatst tijdens de festiviteiten. Hij noemt het een schande dat tot 2 uur ’s nachts gekoelde (alcoholische) dranken werden verkocht.

Volgens Oubaha stonden de mensen in rijen voor de deur en waren beveiligers nodig om alles in goede banen te leiden. De ondernemer begrijpt niet dat dit in Nijmegen kan, terwijl de gemeente Arnhem dit per apv verbiedt.

Oubaha krijgt in het artikel op de website van De Gelderlander bijval van Thomas Bockmeulen van het Bascafé. Hij zegt dat er als ondernemer niet veel meer tegen te doen is dan mensen aanspreken.

Prijsverschil

Ook Teddy Vrijmoet van de stichting Vierdaagsefeesten komt aan het woord. De Gelderlander schrijft dat zij het probleem erkent. Zij vindt het prijsverschil eveneens erg groot is en is van mening dat daarover moet worden gesproken.

Wat volgens haar ook op de agenda van het overleg moet, is het gebruik van uniforme petglazen. Volgens Vrijmoet is er een afspraak met de kasteleins dat ze volgend jaar allemaal dezelfde plastic glazen gebruiken. Ze laat weten dat daarvoor een businessmodel moet worden verzonnen.