Koffieketen Starbucks trapt op rem

Koffieketen Starbucks trapt op rem

Koffieketen Starbucks is beduidend minder optimistisch over zijn verkoopgroei in het lopende kwartaal dan door analisten werd gedacht. Verder is het bedrijf van plan zich meer te richten op zijn Amerikaanse thuismarkt en op China.

Starbucks verwacht dat de wereldwijde vergelijkbare omzet in het lopende kwartaal dat deze maand eindigt met slechts 1 procent zal toenemen. Analisten hadden hier op een omzetgroei met bijna 3 procent gerekend. De onderneming gaf verder aan dat volgend boekjaar 150 vestigingen in de Verenigde Staten gesloten gaan worden, in gebieden waar de zaken moeilijk gaan. In het verleden sloot Starbucks gemiddeld vijftig vestigingen per jaar. Op de Amerikaanse markt heeft het bedrijf circa 14.000 locaties.

Eerder deze maand werd nog bekend dat grondlegger en oud-topman Howard Schultz van Starbucks na veertig jaar terugtreedt bij het bedrijf. De koffieketen wordt nu geleid door Kevin Johnson. Hij is bezig Starbucks beter te stroomlijnen om zo sterker te groeien. Daarnaast moeten de aandeelhouders hogere rendementen krijgen.

In stadscentra, op het station, de luchthaven en ook steeds vaker langs de snelweg: Starbucks is overal.

Horeca Top 100 2018

Starbucks staat ook dit jaar weer in de Misset Horeca Top 100  van 2018. Daarin wordt gemeld dat je ook buiten de horeca de koffie van Starbucks tegenkomt. Bijvoorbeeld in supermarkten. Zeer recent sloot het bedrijf hiervoor een grote deal met Nestlé. Voor het bedrag van 7,2 miljard dollar (!) mag Nestlé wereldwijd als enige verpakte Starbucks producten gaan verkopen. Niet alle omzetten van de Starbucks locaties in Nederland worden toegerekend aan het moederbedrijf. Zo heeft Albron ook een reeks vestigingen in eigen beheer (bijvoorbeeld AMC en de Erasmus Universiteit) en HMS Host exploiteert de acht locaties op Schiphol.

Maar helaas deelt de Amerikaanse koffiegigant ook dit jaar geen omzetcijfers voor Nederland met Misset Horeca. Wereldwijd heeft Starbucks nu 28.209 winkels verdeeld over 76 landen, met volgens het jaarverslag een gezamenlijke omzet van 22,4 miljard dollar (€19 miljard). In Nederland is de koffiegigant begin dit jaar begonnen met een recyclinginitiatief voor papieren bekers in elf eigen winkels in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. De koffieketen heeft met het verzamelproces al eerder goede ervaring opgedaan in Engeland.