Lily's Cupcakes stopt ermee

Lily's Cupcakes stopt ermee

De initiatiefnemers van Lily's Cupcakes, Cécile Wijdenes en Angelie Kaag, stoppen met Lily's Cupcakes. Het teruglopen van de omzet en de opkomst van nieuwe aanbieders zijn redenen om het Nederlandse merk dat cupcakes verkoopt, te staken.

De initiatiefnemers laten weten met pijn in het hart afscheid te nemen van hun 'dochter' Lily. De merknaam (internationaal gedeponeerd tot 2019), url's, online fanbase, recepturen en verpakkingen zijn beschikbaar voor overname.

Glutenvrij

Hoewel er uitgewerkte plannen lagen om het merk een nieuwe boost te geven, zoals het uitbrengen van een range Angelsaksische gebaksproducten en het overstappen op glutenvrije productie hebben de oprichters besloten om hun tijd, geld en energie te gaan richten op nieuwe projecten.

Vliegende start

Na een vliegende start vijf jaar geleden als aanbieder van de destijds trendy cakes, namen veel horecabedrijven en cateraars de producten van Lily's af. Binnen een jaar verkocht Lily's Cupcakes 100.000 cakejes. Later verkocht De Bijenkorf de cakes.

Business model

Er volgden een boek en een servieslijn maar dat laatste wordt niet door consumenten aangeschaft. Het teruglopen van de verkoop van de cakes en de komst van nieuwe aanbieders zijn volgens de initiatiefnemers redenen om te stoppen met Lily's. 'Het business model van Lily's Cupcakes (cakejes inkopen bij een toppatissier en doorverkopen aan de out-of-home markt) is alleen winstgevend wanneer er grote aantallen cupcakes worden verkocht.'

Sligro

In 2013 stopte Lily's Cupcakes met het direct aanleveren van de eigen klanten en legde het bedrijf de verkoop en distributie exclusief bij Sligro Groothandels neer om een groter bereik te hebben onder horecaklanten. 'Deze samenwerking verloopt niet zoals gehoopt en de verkoop zakt verder in.'