Rabo: 'Omzet cafetaria's blijft groeien'

Rabo: 'Omzet cafetaria's blijft groeien'
Shutterstock

De opgetelde omzet van Nederlandse cafetariabedrijven stijgt elk jaar weer. Daarbij laten bezoekers van cafetariabedrijven zich steeds vaker leiden door kortingsacties en de nieuwste trends. Dat blijkt uit nieuw onderzoek door de Rabobank.

Die bank verwacht dat de buitenhuisconsumptie blijft groeien, vooral door de veranderende samenstelling in huishoudens (meer singles, meer ouderen). Maar de concurrentie vanuit andere branches en online-aanbieders blijft gelijktijdig toenemen.

Onderscheiden

Eetgelegenheden zullen zich ten opzichte van deze concurrentie moeten blijven onderscheiden met herkenbare meerwaarde. De consument laat zich graag verleiden tot het betalen van een meerprijs voor een product met een unieke beleving.

Ondernemers kunnen hierop inspelen door in te zetten op verse, regionale en biologische producten of een bijzonder (thematisch) concept. De cafetariahouder moet creatief zijn en tegelijkertijd strak sturen op rendement en kosten.

Trends

Consumenten kiezen vaker voor meerdere eetmomenten en dan veelal onderweg. Dat verklaart de opkomst van ‘food-to-go’-concepten. Deze bevinden zich op locaties met eel traffic, zoals stations, winkelcentra en luchthavens.

De bank signaleert de opkomst van ‘fast-casual’: fastfoodconcepten met restaurantservice en –kwaliteit. Online reserveren, bestellen en laten bezorgen is daar onderdeel van. Reviewsites en social media geven klanten inzicht in prijs, kwaliteit, sfeer en beleving.

Footprint

De consument wil gezonder leven en is bewuster van de ‘footprint’ die hij achterlaat. Er is toenemende belangstelling voor gezonde en duurzaam geproduceerde voeding en het gebruik van authentieke producten. Daarbij vertoont de eter wel dubbel gedrag: de consument laat zich verleiden door ófwel zoveel mogelijk tegen een scherpe prijs (‘All you can eat’), ófwel door een uniek product (belevingsconcept) met een meerprijs.

Kansen & bedreigingen

De buitenhuisconsumptie van tussendoortjes groeit, zo becijferde de Rabobank. De consument heeft vaak weinig tijd, wil flexibel zijn en daar kunnen eten of drinken waar en wanneer het hem of haar uitkomt. Ondernemers moeten alert zijn op de toenemende gemakzucht van de consument (kant-en-klaar, thuisbezorgen).

Seniorenmarkt

Van de Nederlanders eet 10% wekelijks buiten de deur. Daarbij wordt de 50+ gast steeds belangrijker. De fastfoodservice kent circa 10.000 bedrijven, hiertoe behoort een breed scala aan ondernemingen: cafetaria’s (50%), lunchrooms (25%), shoarmazaken (15%), pannenkoekenhuizen en ijssalons. De concurrentie is groot, niet alleen binnen de branche maar ook door een toename van het aantal branchevreemde aanbieders, met name vanuit de foodretail.

Maaltijdverstrekkende bedrijven ontwikkelen daarop allerlei nieuwe formules. Ondanks de tendens van schaalvergroting, wordt de branche nog steeds gekenmerkt door kleinschaligheid. Meer dan de helft van de ondernemingen behaalt een jaaromzet lager dan 150.000 euro.

Het aantal kleine ondernemingen zoals lunchrooms, pannenkoekenhuizen en ijssalons stijgt. IJssalons zijn in 10 jaar tijd in aantal verdubbeld tot circa 600 zaken, het aantal pannenkoekenrestaurants is in die tijd met 17,5% toegenomen. Het aantal cafetariabedrijven neemt juist af.

Formulehuizen

Het aantal franchiseketens neemt toe en steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij een franchiseketen. Voordelen zijn: naamsbekendheid, herkenbaarheid van de formule, gezamenlijke promotie, kostenbesparing (bijvoorbeeld inkoop, administratie en promotie). Daartegenover staat dat de ondernemer minder vrijheid heeft en meer contractuele verplichtingen.

Het aantalfastfoodrestaurants is in de afgelopen tien jaar fors toegenomen. Franchise is hierbij belangrijk. De afgelopen jaren is het aantal vestigingen van franchiseformules bijna 40% gestegen, terwijl het aantal zelfstandige vestigingen is gedaald.

Groei

Cafetaria’s en aanverwante horecabedrijven boeken al ruim 2 jaar een omzetstijging ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Er werd het derde kwartaal van 2015 4,7% meer omgezet in vergelijking met het derde kwartaal een jaar eerder. De prijzen van snacks en ijsjes stegen dit kwartaal gemiddeld namelijk met 1,2% ten opzichte van vorig jaar (Bron: CBS, november 2015).