McDonald's deelt prijzen uit aan mensen die afval netjes weggooien

McDonald's deelt prijzen uit aan mensen die afval netjes weggooien

McDonald's Nederland wil het gedrag veranderen van gasten die hun afval niet goed weggooien. Daarom lanceert het bedrijf een zwerfafval-loterij, waarbij mensen iedere dag kans maken op een prijs.

Samen met gedragswetenschappers heeft McDonald’s een campagne ontwikkeld om gasten te belonen als ze hun afval netjes weggooien. Het bedrijf noemt ‘You Bin it, You Win it’ de eerste zwerfafval-loterij in Nederland. Een presentator en een afvalexpert belonen gasten daarbij met verschillende prijzen.

Prijzen kunnen overal vallen

Elk restaurant heeft voor de campagne een afvalbak binnen of buiten de vestiging bestickerd. Een notaris heeft vooraf geloot waar de prijzen gaan vallen: welk restaurant, welke dag en welk tijdstip. De gast die op dat moment zijn of haar afval in de actie-afvalbak gooit, wint.

E-scooters en mountainbikes

Er zijn in totaal twintig prijzendagen waarop mensen een e-scooter of mountainbike kunnen winnen (hoofdprijzen), bluetooth speakers (tweede prijs), bluetooth headphones (derde prijs) en kleinere prijzen waaronder een autoprullenbakje.

Verschillende acties

McDonald’s laat weten al jaren te werken aan het terugdringen en voorkomen van zwerfafval.  Zo worden gasten met communicatie aangespoord om afval juist weg te gooien en maken G-snake bakken het weggooien vanuit een rijdende auto makkelijker. Daarnaast doet het bedrijf ieder jaar mee aan de Landelijke Opschoondag en initiëren veel restaurants lokale opruimactiviteiten.

McDonald's

McDonald’s verpakkingen vaak op straat

Toch belandt ‘een klein deel’ nog altijd op straat, zegt McDonald’s. ‘Op basis van gewicht komt 92 procent van het afval in onze eigen prullenbakken terecht’, laat woordvoerder Eunice Koekkoek weten. ‘Een deel van de overige 8 procent belandt in andere prullenbakken, bijvoorbeeld bij mensen thuis. En een fractie belandt op straat.’

Top-5 zwerfafval

McDonald’s-verpakkingen staan echter wel in de top-5 van meest gevonden merken tussen het zwerfafval, zo bleek onder meer tijdens de afgelopen twee edities van de World Cleanup Day. ‘Dat komt omdat McDonald’s één merk is’, verklaart Koekkoek. ‘Bij Albert Heijn bijvoorbeeld, kopen mensen producten van verschillende merken.’

Naast McDonald’s eindigen ook verpakkingen van Marlboro en Coca-Cola veel op straat. Red Bull en Heineken worden het meest gevonden. Met de nieuwste campagne wil McDonald’s Nederland uit deze lijst verdwijnen.

De ‘You Bin It, You Win It’-campagne loopt tussen 10 januari en 2 februari 2020.