Thuisbezorgd reageert voor de tweede keer: 'Geen reden om bezorgtarief te verlagen'

Thuisbezorgd reageert voor de tweede keer: 'Geen reden om bezorgtarief te verlagen'

Thuisbezorgd.nl ziet geen reden om het bezorgtatief van 13 procent te verlagen tijdens de coronacrisis. Dat zegt de maaltijdbezorger op het tweede verzoek van ProFri, de VCHO en het IJscentrum om de fee te verlagen.

‘In antwoord op de laatste brief van de drie organisaties laat Thuisbezorgd.nl weten geen reden en ruimte te zien om bezorgende frituurspeciaalzaken extra tegemoet te komen’, zegt ProFri. ‘Directeur Jitse Groen wijst erop dat gespecialiseerde bezorgrestaurants nauwelijks een omzetdaling kennen, maar dat dit vooral geldt voor bedrijven die voorheen eters te plaatse ontvingen en dit nu niet meer kunnen.’

‘Laat klanten rechtstreeks bestellen’

Daarop doet ProFri een oproep aan de leden en andere frituurspeciaalzaken: ‘Laat de klanten rechtstreeks bij jouw bedrijf hun afhaal- en bezorgbestellingen plaatsen. Het is nu het moment om te zorgen dat je over een goede infrastructuur en website beschikt voor rechtstreekse bestellingen. Geef jouw klanten flyers mee om hen over de mogelijkheden te informeren.’

ProFri wijst nadrukkelijker dan voorheen op de noodzaak van rechtstreekse bestellingen, omdat het rendement op de huidige, beperkte omzet volgens de vakvereniging ” ernstig kan lijden onder de provisies die facilitaire platforms voor hun diensten in rekening brengen’.

Just Eat Engeland

Samen met de vakorganisaties Vereniging Chinees-Aziatische Horeca Ondernemers en Ambachtelijk IJscentrum oefende ProFri druk uit op met name Thuisbezorgd.nl om ondernemers tegemoet te komen. ProFri verwees hierbij naar het steunpakket van Just Eat Engeland, dat aangesloten bezorgrestaurants tijdelijk omgerekend bijna 11 miljoen euro minder in rekening brengt.

Afhaalfee naar 0 procent

De vakorganisaties hebben Thuisbezorgd twee keer om een feeverlaging gevraagd. Na het eerste verzoek kwam Thuisbezorgd.nl met een verlaging van de afhaalfee, van 13 naar 0 procent. ProFri-directeur zei daar blij mee te zijn, maar plaatste een kanttekening: ‘De dienstverlening voor afhaalmaaltijden is bij Thuisbezorgd.nl relatief nieuw. Horecaondernemers dienen zich wel te realiseren dat klanten door dit nultarief gewend kunnen raken aan deze wijze van opgeven van afhaalbestellingen. Na de coronacrisis is het met de 0 procent-provisie natuurlijk weer afgelopen. Wil je dan nog steeds afhankelijk zijn op deze wijze? Ondernemers die nog geen eigen bestelwebsite hebben óf niet samenwerken met een facilitaire dienstverlener voor afhaalmaaltijden, raden wij wel aan hiernaar te kijken.’