Personeel Eden City Hotels geeft stadstips

Personeel Eden City Hotels geeft stadstips

De Eden City Hotels in Nederland wil het personeel breder gaan inzetten. De werknemers moeten proactief gasten bedienen met persoonlijke stadstips. Zo wil het bedrijf het persoonlijke contact met de gast verbeteren, want dat is waar die volgens onderzoek om vraagt.

Het idee van de hotelgroep, waartoe zeventien stadshotels behoren in onder meer Amsterdam, Maastricht, Groningen, Enschede en Den Haag, past in de nieuwe visie van het bedrijf. De kleine hotels voelen de hete adem van de grotere concurrenten in de nek en willen zich daartegen wapenen door een nieuw concept neer te zetten. Dat heet Love City Life.

‘Onze kracht ligt vooral in het kleinschalige, het authentieke’, vertelt 'brandmanager' Harry de Bruin van de hotelgroep. ‘En aangezien we echte stadshotels zijn, kunnen we aan onze gasten als extra service informatie geven over die stad en ons dus onderscheiden van de anderen’, licht algemeen directeur Leon Dijkstra toe.

Het gaat om het geven van informatie over plekken waar het personeel zelf ook komt, als aanvulling op de algemene informatie van de VVV.

Druilerige dag

Het personeel wordt geïnstrueerd om gasten proactief te benaderen. De Bruin: ‘Stel je voor: een regenachtige dag en er zijn gasten met kinderen. Dan kan ik me voorstellen dat een medewerker van ons, met zelf ook kinderen, die gasten benadert met wat tips over locaties waar je op zo'n druilerige dag iets kunt gaan doen. Dat worden dan niet de standaard toeristische attracties.’

Onderzoek door een extern bedrijf heeft volgens De Bruin en Dijkstra duidelijk gemaakt dat er onder gasten grote behoefte is aan een persoonlijke benadering, maar ook dat het personeel van veel meer waarde is dan tot nu toe werd benut. De VVV is er volgens de hotelketen blij mee en ziet de hotelmedewerkers niet als een concurrent. ‘De VVV ziet het als ondersteuning van het eigen werk’, aldus Dijkstra.

De nieuwe formule wordt aangekondigd in advertentiecampagnes met beeldmateriaal waarop hotelmedewerkers hun favoriete plekjes in de stad laten zien. Ook zijn er aparte stedengidsen gemaakt waarin de medewerkers vertellen over 'favorieten'. In principe worden die ieder jaar vernieuwd.