10 procent meer hotelovernachtingen door groei toerisme Nederland

10 procent meer hotelovernachtingen door groei toerisme Nederland

Nederland heeft in 2019 20,1 miljoen internationale verblijfsbezoekers verwelkomd, een groei van 7 procent ten opzichte van 2018. 'Opnieuw laten de cijfers zien dat Nederland met name populair is onder Duitsers, Belgen en Britten. Van alle internationale bezoekers is maar liefst 55% afkomstig uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk', vertelt Jos Vranken, directeur Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC)

Nederland is vooral populair onder Europeanen. 'Van alle bezoekers die wij hier ontvangen is 80% afkomstig uit Europa. Bijna 70% van de Europese bezoekers komt uit de buurlanden en het Verenigd Koninkrijk', aldus Jos Vranken. 'Bezoekers uit onze buurlanden komen vaker naar Nederland en staan er om bekend open te staan voor nieuwe bestemmingen en ervaringen. Zo kunnen meer steden en regio’s profiteren van de groei. Daarnaast gaan zij overwegend goed op in hun vakantieomgeving. Een goede ontwikkeling.'Uit de cijfers blijkt ook dat met name Duitsers en Britten langer in Nederland verblijven dan voorheen. 'Nederland is populair voor korte vakanties. Het is opvallend dat steeds meer bezoekers hun verblijf vaker verlengen. Waar het aantal verblijfsbezoekers met 7% is gegroeid, namen de overnachtingen met 10% toe en daarmee de waarde per bezoeker.'

Knelpunten Nederland

De toeristische groei biedt kansen en levert tegelijkertijd knelpunten op voor Nederland.Vranken: 'Een andere kijk op toerisme dan voorheen is noodzakelijk. Met Perspectief 2030 hebben wij met vele belanghebbenden, van binnen en buiten de sector, een nieuwe visie op toerisme ontwikkeld. Een visie vanuit het gedeelde belang van bezoekers, bedrijven én bewoners.' Deze nieuwe visie betekent ook een andere rol voor NBTC. 'Waar wij vroeger verantwoordelijk waren voor het aantrekken van bezoekers, werken wij de komende jaren met publieke en private partners aan een duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Naast gerichte marketing op graag geziene gasten, versterken wij onze rol op het gebied van data en onderzoek ten behoeve van verbeterde inzichten, strategie, de gewenste positionering van Nederland en bestemmingsontwikkeling',  licht de directeur toe.