blog

Brandjes blussen

Restaurant 1020

Managers die verantwoordelijk zijn voor meerdere vestigingen, hoor je vaak zeggen: ‘Ik word er gek van. Ik loop de hele dag heen en weer, ben alleen maar brandjes aan het blussen, en kom nergens meer aan toe.’

Brandjes blussen
Wouter Verkerk

En inderdaad, hun eigen to-do-lijst staat vol met taken die al te lang op het bureau liggen. Bijna niks is afgevinkt of volgens planning opgevolgd. Behalve een paar dingen uiteraard; die waren anders zelf in de fik gevlogen. De afdelingen en vestigingen waar het wel goed loopt, spreken hun manager nauwelijks: ‘Sorry hoor, te druk.’

Ik sprak de operationeel verantwoordelijke van een middelgrote keten: ‘Alleen maar brandjes blussen is het stomste wat ik in mijn baan zou kunnen doen. Vergelijk het met een restaurant dat regelmatig ‘de zeik’ ingaat. Managers die op dat soort momenten direct de operatie induiken, bewijzen zo’n bedrijf geen dienst. Je zult namelijk zien dat als het op het terras iets beter gaat (twintig tafels opgenomen, acht tafels afgerekend: brandje geblust), het daarna fout gaat in de bar. En als hij die op orde heeft, loopt waarschijnlijk de pass vol en moet hij daar weer blussen.’

Uitbranden

‘Maar wanneer die manager sommige brandjes nou gewoon eens – uiteraard gecontroleerd – zou laten branden? Eerst eens goed kijken, actief aansturen, vervolgens de indeling analyseren en verbeteren, en daarna bijvoorbeeld briefings en trainingen zou implementeren, dan zou dat veel waardevoller zijn en bijdragen aan een langdurig resultaat.’

‘Met een keten van restaurants werkt dat ook zo. Wanneer ik me voornamelijk zou richten op alleen de slechtst lopende zaken en dingen die misgaan, dan heb ik daar mijn handen meer dan vol aan. Je zult echter zien dat de rest verslapt. Ze voelen dat ik me niet concentreer op de ontwikkeling van alle restaurants, maar alleen nog op de problemen. Dat signaal is verkeerd! Ik ben namelijk verantwoordelijk voor een stijging van het gemiddelde, niet voor het bijtrekken van de zwaksten náár het gemiddelde.’

In organisaties waar managers in de praktijk te lang brandweerman zijn, verandert de cultuur snel van ‘Beter willen worden!’ in ‘Niet slecht is hier goed genoeg…’. Om beter te worden, is het niet altijd voldoende om brandjes te blussen. Dat zijn vooral tijdelijke en niet duurzame maatregelen die groei in de weg staan.

Wouter Verkerk


Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.


Schrijf gratis in voor thema updates

Misset Horeca stuurt regelmatig updates per mail over belangrijke thema’s voor de horeca-ondernemer: interieur voor je zaak, horecapersoneel, terras, koffie, bier en ook voor starters  in de horeca heeft Misset Horeca een update. De nieuwsbrieven bevatten trends, kennisartikelen, nieuws, handige tips en inspiratie van collega’s.

Schrijf je gratis in!