'Azië wordt grote wijndrinker

'Azië wordt grote wijndrinker

In Azië zal de wijnconsumptie de komende jaren sterk groeien. In de periode tot 2010 zal het gebruik 46 procent toenemen, zo heeft Vinexpo, een grote ...

De organisatie heeft een onderzoek naar de wijnconsumptie in het werelddeel jaren laten doen met het oog op een grote wijnbeurs in mei in Hongkong. Over de hele wereld zal het wijnverbruik tot 2010 met 10 procent groeien.

Azië wordt dan ook de motor van de groei, vooral omdat de landen waarin traditioneel veel wijn wordt gedronken, gaan achterblijven. Zo bedroeg het verbruik in Frankrijk, twintig jaar geleden goed voor een derde van het wereldverbruik,in 1984 honderd liter per hoofd van de bevolking. In 2004 was dat zeventig liter.

Opkomst
Frankrijk is nog wel de grootste wijndrinker ter wereld. In een top-10 uit 2003 staat het land bovenaan met in totaal 29 miljoen hectoliter, zo heeft het Britse bureau ISWR/DGR becijferd. In 2008 zullen de Verenigde Staten bovenaan staan.

Azië is dan in opkomst, in 2003 lag de consumptie daar op een magere 6,7 miljoen hectoliter. Over de hele wereld werd toen 225,6 miljoen hectoliter gedronken. Geen enkel Aziatisch land stond toen in de top-10.

Smaakverandering
In Japan werd het meest gedronken, maar de Japanner verbleekt bij de Fransman. Met 2,3 liter per hoofd van de bevolking bedroeg het Japanse verbruik maar 3 procent van dat in Frankrijk. Hongkong is de op een na grootste wijndrinker in Azië, gevolgd door Singapore.

Volgens de Vinexpo-organisatie is de smaak in Azië aan het veranderen. De traditionele alcoholische dranken als saké en vruchtenwijn verliezen terrein aan de druif, aldus Vinexpo-directeur Robert Beynat.

Grote Muur
Volgens een deskundige in Hongkong wordt wijndrinken meer en meer gebruikelijk bij de beter gesitueerden. ‘Wijn staat chique. Er kan van worden afgelezen dat er geld wordt uitgegeven’.

China is volgens Vinexpo het meestbelovende land. In de vier jaar tot 2004 nam de wijnconsumptie daar toe met 20 procent. In de komende drie jaar zal er sprake zijn van een toename van 48 procent. Buitenlandse wijnproducenten zijn niet de enige die ervan profiteren.

Chinese merken als Grote Muur en Dynasty kunnen er ook van profiteren. ‘We hebben ontdekt dat in de hele wereld bij een toename van het verbruik vooral de nationale merken profiteren’, aldus directeur Beynat.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.