Makro: 6 procent omzetgroei horeca

Makro: 6 procent omzetgroei horeca

Groothandelsbedrijf Makro Nederland meldt over 2011 een omzetgroei van 6,1 procent te hebben gerealiseerd in de horeca. De zelfbedieningsgroothandel ...

'Een exact omzetgetal in de horeca maken wij als beursgenoteerd bedrijf niet bekend', zegt een woordvoerder. Volgens hem zorgt horeca voor een 'substantieel deel' van de totale verkopen, dit meldt vakblad Distrifood. De totale verkopen bij de groothandel kwamen uit op €1,2 miljard, net als in 2010.

Volgens de Makro, onderdeel van Metro Group, worden klanten loyaler en besteedden zij in 2011 meer dan in voorgaande jaren. 'Binnen de totale omzet is de verkoop van eigen merkproducten procentueel sterk gegroeid, net als de omzet uit bezorging aan horecaklanten', verklaart het concern.

Het bedrijf kondigt aan in de loop van dit jaar te evolueren naar een multichannelgroothandel. 'We gaan online bestellingen aannemen en ook het bezorgen van producten aan ondernemers verder ontwikkelen', aldus algemeen directeur Jean-Pierre Bienfait van Makro Nederland.

Makro heeft najaar 2011 de winkelformule aangepast, te beginnen in de Amsterdamse vestiging. Onderdeel van de vernieuwingsplannen zijn de verruimde openingstijden: alle vestigingen zijn nu zeven dagen per week open. De folders zijn gesegmenteerd en er zijn vernieuwde versafdelingen voor vis, agf en kaas.

Daarnaast is Makro Amsterdam omgevormd tot conceptenvestiging. Hier is ook de nieuwe MakroGroeiCampus gevestigd ‘waar ondernemers tegen een symbolische vergoeding cursussen kunnen volgen'. Volgens Bienfait gaan die bijvoorbeeld over koffie, kaas, bedrijfshulpverlening en - in een latere fase - bankzaken.

Verder is een aantal innovaties doorgevoerd. Daaronder een ontmoetingsplek voor ondernemers. De winkel is voorzien van een La Place-restaurant, een Phonehouse-store en een Apple-store.