Webklant baalt van verzendkosten

Webklant baalt van verzendkosten

Horecabedrijven met een webwinkel moeten rekening houden met ergernissen bij bestellers over verzendkosten. Dat blijkt uit onderzoek. Zes op de tien ondervraagden geeft aan zich te storen aan de extra uitgaven. Ook het tijdstip van afleveren zorgt voor ergernis.

Dat blijkt uit de gepubliceerde ICT Barometer van Ernst & Young. Zes op de tien ondervraagden geeft aan zich te storen aan de vaak hoge verzendkosten bij webshops. Zo betaalt een kooplustige soms tien tot twintig euro extra aan bezorgkosten.

Ook vorig jaar gaven consumenten bij de ICT Barometer de hoogte van de verzendkosten als probleem aan. Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, is verbaasd dat webshops de consumenten nog niet tegemoet zijn gekomen.

‘Klanten geven wederom een duidelijk signaal af, maar hier wordt blijkbaar nog geen gehoor aan gegeven. Waarom bezorgt men niet alleen ’s avonds, zodat tweede en derde afleverpogingen voorkomen kunnen worden? Bovendien kan een bestelling vaak best een dag wachten, waardoor de kosten binnen de perken blijven’.

Horecabedrijven openen steeds vaker een webshop. Zo beschikken driesterrenrestaurant De Librije, Peter Klosse’s De Echoput en Kaatje bij de Sluis in Blokzijl over een online winkel waar consumenten culinaire producten kunnen bestellen. Ook veel wijnleveranciers bieden hun dranken aan via het internet.