De Stomme van Campen: café profiteert van nieuw restaurant

De Stomme van Campen: café profiteert van nieuw restaurant

Het afgelopen jaar stond voor David Lemstra vooral in het teken van een grote verbouwing. Achter zijn Proeflokaal De Stomme van Campen verrees restaurant Hendrick, waardoor zijn gasten alleen een gang met schuifdeur doorhoeven om te kunnen genieten van een goede maaltijd. Ondanks de hectische verbouwingstijd wist hij het café toch draaiende te houden. En hoe. Voor het eerst eindigde De Stomme bij de eerste tien van de Café Top 100.

Voor ondernemer David Lemstra ging in 2016 een droom in vervulling met het betrekken van het pand achter zijn café, Proeflokaal De Stomme van Campen. In de ruimte is hij een restaurant begonnen. Op 8 juni opende restaurant Hendrick voor het eerst de deuren. Tussen het restaurant- en het cafégedeelte is een keuken gebouwd en een gezamenlijke toiletgroep gecreëerd. Een gang met schuifdeur vormt de scheiding tussen café en restaurant, zodat cafébezoekers niet naar buiten hoeven om een maaltijd te nuttigen.

Verbouwing roerige tijd

Uiteindelijk werd er negen maanden geklust om zijn plannen gerealiseerd te krijgen. Een forse overschrijding van de geplande zes maanden die volgens Lemstra te wijten valt aan de leeftijd van het pand. ‘Je komt van alles tegen wat je niet verwacht. Zo klopten de tekeningen niet en bleken kabels en leidingen toch anders te lopen dan voorzien.’ In totaal kostte de verbouwing inclusief interieur €275.000.

Tot dertig procent meer omzet

Het restaurant heeft een positief effect op het proeflokaal, merkt Lemstra, vooral doordat cafébezoekers nu niet meer ergens anders naartoe hoeven om te kunnen eten. Vooral voor groepen is De Stomme daardoor een interessantere locatie geworden. Sinds de opening van het restaurant plust de omzet van zijn café iedere maand circa tien tot twintig procent, met een uitschieter naar dertig procent. ‘Veel bezoekers gaan eerst borrelen, daarna eten en komen dan ook nog weer terug voor een borrel’.

Bier blijft belangrijk

Ondanks dat hij met het restaurant nu meer de focus heeft gelegd op eten, is hij niet bang dat het bier te weinig aandacht krijgt. ‘Bier zit in mijn genen’, verklaart hij. ‘Niet voor niets volg ik nu een opleiding tot biersommelier.’ Inmiddels is het assortiment van de Stomme uitgebreid naar veertien kranen en tachtig bieren op fles. Als lid van de Alliantie van Biertapperijen verplicht Lemstra zichzelf zijn aanbod steeds te vernieuwen. Iedere maand komt er een nieuw bier op fust dat nog niet eerder in Nederland op het vat is verkocht.

Stijgen in Café Top 100

Cafés in de Café Top 100 waren voor hem een voorbeeld toen hij begon in 2004, dus vindt hij het nog altijd een grote eer om zelf op die lijst te staan. ‘Het is een mooie waardering voor wat we hier aan het doen zijn’, zegt hij. Zeker nu de systematiek van de lijst is veranderd, heeft de lijst nog meer waarde gekregen, vindt hij. ‘Nu krijg je een gedegen rapport waarin je goed kunt zien waarop je bent beoordeeld. Met de kritische punten kun je aan de slag om het volgende jaar nog hoger te eindigen.’ Want net als voorgaande jaren wil hij ook volgend jaar weer stijgen op de lijst, met als ultieme droom om op de eerste plek te eindigen. Of dat reëel is? ‘Waarom niet?’
(Meer informatie over de Café Top 100 of inschrijven kan hier.)

Lees de complete bedrijfsreportage over De Stomme van Campen in de nieuwe Misset Horeca die zaterdag 21 januari verschijnt.