Een slaapplek, een natje en een droogje is van basisbehoefte verheven tot een soort kunst of, op zijn minst tot een beleving. Goed zijn is niet meer genoeg. Dus gaan we in de horeca voor extreem, of voor horeca met een verhaal of een tot in de puntjes bedacht en uitgevoerd concept. Wil je een ijzersterk horecaconcept neerzetten dat dan gaat daar veel denkwerk aan vooraf: het zoeken naar die ’sweetspot’ waar je gasten door getriggerd worden. Ieder detail moet kloppen. Want is de service matig, heb je een gat in de keukenbezetting, past je interieur niet bij het type bedrijf of zet je verkeerd je marketing in? Dan ligt een teleurstelling op de loer.
De powerknop van een succesvol horecaconcept?
Niet iedereen heeft het in zich om een gaaf horecaconcept te bedenken. Ik zie veel ondernemers bewonderend en soms met lichte afgunst kijken naar top horecabedrijven. Ze gaan hun bedrijf vergelijken en doen inspiratie op bij topchefs. Vakmatig weet elke ondernemer mij exact te vertellen wat dat andere bedrijf zo uniek en succesvol maakt. Excellente gastvrijheid, vakkennis, creativiteit, een topteam, charisma van de chef of eigenaar, een goed netwerk, geen concessie op kwaliteit enz. Allemaal waanzinnig belangrijk. Maar iets vergeten ze allemaal te benoemen…
Power zaken weten bijna instinctief waar hun gasten naar hunkeren; waar ze warm voor lopen en zelfs voor in de rij willen staan. En ze spelen hierop in. In alles wat ze doen en bij alles wat ze communiceren.
IJzersterke combinatie
Je hebt horecaondernemers die doen wat hun passie is, ongeacht of daar vraag naar is. Je hebt horecaondernemers die trends volgens, juist omdat er naar vraag is. In beide gevallen kun je een heel eind komen. Succesvolle horecaondernemers bekijken het echter vanuit meerdere perspectieven. Vanuit hun passie, vanuit de wensen en verlangens van hun doelgroep én vanuit een maatschappelijke, creatieve of sociale invalshoek. Het is bijna het creëren van een afzetmarkt omdat je iets biedt waar mensen onbewust naar op zoek zijn.
Zoektocht van gasten
Gasten zoeken horecabedrijven die passen bij hun levensstijl en identiteit. Zo kunnen ze zoeken naar verbinding, beleving, een kick, educatie, een interessant gesprek, inspiratie, beweging of juist ontspanning. Ze zoeken een plek die past bij het imago wat zij zich aanmeten. Ze willen ergens onderdeel van zijn, zoals we vroeger ook bij een stam wilden horen. En ze willen ergens vertoeven waar ze gewaardeerd worden.
Succesvol horecabedrijf
Wil je een succesvol horecabedrijf runnen dan moet je de behoeften van je doelgroep vervullen en bieden waar ze echt op zitten te wachten. In basis zorgen wij ervoor dat onze gasten goed slapen, dat ze hun trek stillen, dorst lessen en ze elkaar kunnen ontmoeten. Maar de echte relevantie ligt bij het vervullen van andere behoeften. Zoals de behoefte om erbij te horen, status, bezit hebben, trots mogen zijn en erkenning krijgen. Zo hebben bijvoorbeeld status en aanzien erg veel aantrekkingskracht. Mensen willen graag dat de ander onder de indruk is. Vind een manier om je gasten te overtuigen dat jij die plek bent waar ze dat krijgen. Men zegt niet voor niets ‘Zien en gezien worden’.
Monique van Gevelt, Strategisch Horeca Advies