ProFri: opleidingen fastservice blijven achter

ProFri: opleidingen fastservice blijven achter

Het Nederlands Frituurcentrum, dat in opdracht van ProFri opleidingen ontwikkelt, gaat het cursusaanbod uitbreiden. Bedrijven investeren echter te weinig in het opleiden van medewerkers, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. 'Als we niet uitkijken, raken we achterop.'

Wie via de websites van het Nederlands Frituurcentrum of het Fastservice Opleidingsscentrum digitaal zijn of haar kennis over de frituurbranche of fastservice wil vergroten, kan vanaf september drie nieuwe zelfstandige leertrajecten met e-coach volgen: mbo-niveau 2, 3 en later ook niveau 4. Medewerkers kunnen daarnaast kiezen voor een aantal korte e-learningmodules, te beginnen met niveau 2 (Medewerker fastservice) en niveau 3 (1e Medewerker fastservice). Vanaf 2018 komt daar niveau 4 bij (Manager/bedrijfsleider fastservice).

Talent behouden voor de sector

'Opleidingen leiden op tot een betere branche', zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. 'Immers, als je medewerkers helpt om zich verder te ontwikkelen, kun je talent op termijn behouden voor de sector. Daar wordt iedereen beter van.' Maar ook op de korte termijn werpen opleidingen vruchten af, zegt Van Rooij: 'Als medewerkers niet alleen weten ‘hoe’ iets moet, maar ook ‘waarom’, gaan ze beter functioneren. Dit leidt dus absoluut direct tot betere bedrijfsresultaten.'

Frituur- en fastservicebedrijven moeten volgens Van Rooij een flinke inhaalslag maken met opleidingen. 'Ruim acht van de tien bedrijven in Nederland bieden hun medewerkers bedrijfsopleidingen aan. Frituur- en andere fastservicebedrijven blijven ver achter. Als we niet uitkijken, raken we achterop.'

Kleine bedrijven blijven achter

Van Rooij wijst daarmee naar de laatste cijfers van het CBS, waaruit blijkt dat het aanbod van bedrijfsopleidingen in Nederland groeit: 85 procent van alle bedrijven biedt ze aan. In 2010 lag dit percentage op 79 procent. Maar kleinere bedrijven blijven achter. Van alle branches die het CBS onderscheidt, scoort de horeca met 60 procent het laagst. Als het om beroepsgerichte opleidingen in de horeca gaat, blijft het percentage steken bij 30.

Volgens Van Rooij zijn de cijfers voor fastservice nog slechter. 'Ik weet zeker dat onze frituur- en fastservicebranche nog onder dit horecagemiddelde scoort.' De reden is simpel, zegt van Rooij. 'Voor deze tak van sport binnen de horeca is er nog nauwelijks passend aanbod.'

Investering terugverdienen

Bovendien komt de horeca ook het slechtst uit de bus als het gaat om de cursuskosten. Gemiddeld geeft de horeca maximaal 700 euro uit aan cursuskosten voor een deelnemer. Van Rooij: 'Geen verrassende uitkomst. Het mag allemaal niks kosten. Zelfs als het weinig kost, zoals de e-learningmodules van het Nederlands Frituurcentrum, wordt er nog teleurstellend weinig gebruik van gemaakt.' ProFri wil daar verandering in brengen door de opleidingen en het belang ervan nog meer onder de aandacht te brengen. 'Als je investeert in mensen door ze goed op te leiden, verdien je dat dubbel en dwars weer terug.'

Nieuws over ProFri