Parel Café Top 100 maakt voor Dikke van Dale bierboek en handboek

Parel Café Top 100 maakt voor Dikke van Dale bierboek en handboek
Jaap Touwen van de Dikke van Dale in Leeuwarden

De Parel van het Jaar van de Café Top 100 2019 is Jaap Touwen, werkzaam bij De Dikke van Dale in Leeuwarden. 'Zijn humoristische stijl van leidinggeven zorgt voor loyaliteit bij onze medewerkers.'

Ondernemers Jacqueline en Emiel Dijkstra nomineerden hun enthousiaste bedrijfsleider, Jaap Touwen (32) voor de titel Parel van het Jaar. Jacqueline ‘Wij hebben recent het pand van de buren bij onze zaak getrokken. De Dikke van Dale is dus twee keer zo dik geworden. Ons team groeide naar 40 medewerkers en veel dingen waren niet meer vanzelfsprekend. Eigenlijk is het een heel nieuw bedrijf geworden.’

‘Duidelijk handboek’

‘Vanwege die groei hebben we Jaap als bedrijfsleider aangesteld. We zijn niet alleen in vierkante meters en in aantal medewerkers gegroeid, ook ons assortiment breidde uit. Zo gingen we bijvoorbeeld van 26 speciaalbieren naar 86. Samen met mijn man Emiel heeft Jaap voor gasten een heel mooi boek gemaakt waarin al onze bieren staan.’ Door dit boek is de bieromzet flink gestegen. De Dikke van Dale in Leeuwarden staat op nummer 38 in de Cafe Top 100 van 2019. 

Bierboek Dikke van Dale Leeuwarden

‘Ook hebben we een handboek gemaakt voor leerlingen en medewerkers. Wat kunnen ze bij ons leren? Wat verwachten wij van ze. Veel zaken voelen voor ons als ondernemers vanzelfsprekend. Maar dat bleek in de praktijk helemaal niet zo. Daarom hebben we heel duidelijk zwart op wit gezet hoe we gasten begroeten, wat het profiel is van ons bedrijf, welke kleding mensen moeten dragen en ga zo maar door. Hoe willen wij dat een gast onze zaak beleeft? Zo hebben we ook leerplannen gemaakt en draaiboeken voor de shift-leaders in ons bedrijf. Welke taken kunnen ze doen samen met de leerlingen of nieuwe medewerkers?’

Video uitreiking Parel van het Jaar 2019

Jacqueline en Jaap geven zelf ook trainingen aan medewerkers over koffie, bier en wijn bijvoorbeeld.

‘Feestje verkopen’

Jaap zelf voelt zich enorm vereert, zo zegt hij kort na de uitreiking van de Café Top 100. ‘Ik ben een echte horecaman. En ik kan aanstekelijk enthousiast zijn. Dat klopt. dat probeer ik ook over te dragen op mijn collega's. Kennis overdragen is goed. Is zelfs noodzakelijk. En dat moet op verschillende niveaus. Je moet in de horeca een feestje kunnen verkopen aan de gast. Als je bij ons binnenkomt en je kunt geen biertje tappen, is dat niet erg. Het wordt lastiger als het enthousiasme ontbreekt.’

Touwen: ‘We hebben 12 wijnen en meer dan 80 bieren. Je hoeft ze van mij niet allemaal te kennen, maar wel de categorieën en de smaakprofielen.’