Sluitdrankjes in de horeca: de meningen zijn verdeeld

Sluitdrankjes in de horeca: de meningen zijn verdeeld

De vraag van Alex Verburg die wil weten of een sluitdrankje nog wel bij goed werkgeverschap past, heeft veel los gemaakt. Verburg - ondernemer van drie bedrijven - werd door zijn dochter van 16 aan het twijfelen gebracht. Het leverde een stroom aan (emotionele) reacties op.

Misset Horeca schreef over Alex Verburg: ‘Al 35 jaar weet ik niet anders dan dat we na sluit een drankje doen met het team. Nu zegt mijn dochter: Pa. Dat is niet normaal.’ Zijn dochter werkt bij de Albert Heijn en mag daar nooit op kosten van de baas een drankje doen.

Alex Verburg heeft drie horecabedrijven, Gusto en Oliva in Rotterdam en Post in Dordrecht. ‘Wat drinken met het team is in mijn ogen zo gewoon, dat ik me het niet anders kan voorstellen. Maar klopt het wel? Passen sluitdrankjes wel bij mijn rol als werkgever? Is het wel goed werkgeverschap? Is het nog wel van deze tijd? Waar ligt onze verantwoording in het kader van veiligheid, gezondheid en ga zo maar door?’ Deze vraag liet de emoties hoog oplopen. Op Facebook stroomden de reacties binnen. Verburg zelf schrok van de ontevredenheid op de werkvloer die uit veel opmerkingen blijkt. 'Lange dagen, geen pauzes, overuren die niet worden betaald... Daar word ik treurig van.'

KHN: 'Ook verantwoord schenken aan medewerkers'

Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is goed werkgeverschap een verzamelterm, waarbij het onder andere gaat om waardering, team-gevoel en goede communicatie. Zorg voor maatwerk, betrek je medewerkers er bij en blijf vooral met hen in gesprek. KHN vindt het dan ook goed dat Verburg nadenkt over het begrip ‘sluitdrankje’ en hoopt dat hij hierover ook het gesprek aangaat met zijn medewerkers.

In het voorbeeld-huisreglement van KHN zegt de organisatie het volgende over sluitdrankjes: 'Er mag door de avonddienst in de bediening en de keuken binnen een half uur na sluitingstijd één sluitdrankje (frisdrank, bier of wijn) gedronken worden.' Het bij elkaar komen na een lange shift met een sluitdrankje kan een bijdrage leveren aan goede communicatie en het team-gevoel op de werkvloer en daarmee onderdeel zijn van goed werkgeverschap.

Zo is het vaak een moment om nog even de dag door te nemen. Een sluitdrankje kan uiteraard ook non-alcoholisch zijn. Ondernemers kunnen dit zeker stimuleren bij hun medewerkers. Bijvoorbeeld door aan te haken bij ‘Dry January’ of door één of beide sluitdrankjes altijd iets fris te laten zijn. Verantwoord alcohol schenken geldt niet alleen richting je gasten, schenk ook verantwoord aan je medewerkers!

KHN adviseert horecaondernemers vooral om duidelijke afspraken te maken over sluitdrankjes, deze vast te leggen en medewerkers vrij te laten hieraan mee te doen. 'Uiteraard mag er aan medewerkers onder de 18 jaar geen alcohol verstrekt worden,' besluit de woordvoerder.

reacties sluitdrankjes

Emile Bos (Florentin, Groningen)
Emile Bos, mede-eigenaar van Florentin in Groningen, drinkt door de week niet na het werk met z’n team. ‘In het weekend doen we het wel af en toe. Ik gun het met team en ben ook niet tegen genieten, maar wij gaan voor gezondheid en focus.’ Emile (24) is van mening dat de horeca afstand moet nemen van ‘veel drinken, slecht eten, lange dagen en roofbouw op je lijf plegen’. Ik wil niemand afvallen, maar er staat een nieuwe generatie horecaondernemers op die een gezonde levensstijl wil. Bij ons maken we ook nauwelijks overuren en als dat wel gebeurt compenseren ze die. Op ons sluitdrankjes-beleid krijgen we nauwelijks commentaar. Nieuwe medewerkers komen wel eens met verhalen dat ze het anders gewend waren bij hun vorige bedrijven, maar niemand valt ons beleid af.’

Loes Hartong (medewerker)
Zeker niet afschaffen. Bij Albert Heijn heb je pauzes, wij hebben het zo druk en dan werk je vaak 7 of 8 uur door achter elkaar zonder pauze en vlug iets eten op de hand. Dan is het sluitdrankje het afsluiten van de dag en deze doorspreken.

Richard Grevinga (oud-horecaondernemer)
Richard Grevinga snapt de twijfel van Verburg. Maar zo zegt hij: een sluitdrankje is verbonden aan ons ‘metier’. C’est la Vie!

Anna Maria Spek (medewerker)
Ik heb al mijn 35 jaren in de horeca na sluit even na gezeten met een drankje. Hoort bij de horeca en wie dat niet begrijpt jammer dan is niet geschikt voor dit werk.

Jaap Hamstra, eigenaar van De Dining
‘Je kunt toch ook een frisje nemen. Ik heb personeel wat echt niet altijd alcohol neemt, soms zelf Fristi of chocomelk. Tevens is het 2 drankjes p.p. dan wordt het ook geen zuipfestijn.

Wesley Borstel (souschef)
‘Als je goed nadenkt, klopt het wel. Maar het is ook fijn als je het super druk hebt gehad even met elkaar een drankje te doen en de dag door te spreken. Dat doen wij in ieder geval wel. Overdag kun e koffie, thee water en limonade drinken. Maar er zijn meer punten waarvan ik denk: klopt dat wel? De extra pauzes voor de rokers… Wat is een extra colaatje of biertje dan?

Marcel Andeweg (ondernemer)
‘Sluitdrankje hoort erbij. Na een dag buffelen mogen de medewerkers best zelf even genieten van een drankje.’

Cees van der Burg (oud-ondernemer)
Als ex-horecaondernemer denk ik dat de pakweg 2 sluitdrankjes in het niet vallen bij wat medewerkers eventueel na hun dienst tijdens het uitgaan in de nachthoreca wegzetten. De meesten zie je na verloop van tijd sowieso verstandiger omgaan met de alcohol. Zeker degene die door willen groeien. Het lijkt me wel een prima onderwerp om eens met de ploeg te bespreken en te horen hoe zij er over denken.

Tessa de Roode (medewerker)
Ik vind een sluitdrankje prima, rekening houdend met of je moet rijden of niet. Ik werk met genoeg collega's die na sluit gewoon een thee of sapje drinken idd om gewoon nog even stoom af te blazen/ bijkomen na een drukke dag.

Ilja Croymans
Enerzijds is het heel belangrijk om als team even stoom af te blazen, dat zouden ze in meer sectoren moeten doen. Anderzijds is alcohol schadelijk, je zou dus alcoholgebruik moeten ontmoedigen onder je werknemers. Door het onderdeel te maken van het ritueel ‘sluitdrankje’ normaliseer je het gebruik, zelfs mensen die eigenlijk niet willen of zouden willen drinken kunnen zich verplicht voelen toch alcohol te nemen. Dus ik denk: sluitdrankje is fantastisch, maar moedig alcoholvrij aan en geef zelf het goede voorbeeld.

Elfrieda Muurling
Ik denk dat iedere werkgever dit zelf moet bepalen, ongeacht de branche. Wat is het doel van het samen afsluiten onder het genot van een (alcoholisch) drankje? Dag doornemen, stoom afblazen, wat ging er goed, verbeterpunten, alles klaar voor morgen? Werkgevers zouden hier juist meer aandacht aan kunnen besteden, er kan zo waardevolle info op tafel komen voor zowel werkgever als werknemer. En 'een drankje doen' is iets anders dan 'zuip de voorraad op.' Daarnaast kun je verschillende branches niet op deze manier met elkaar vergelijken vind ik.

Er reageerden in totaal meer dan 150 mensen op de Facebook post over sluitdrankjes. Soms serieus, soms emotioneel, soms sarcastisch en soms ongefundeerd. Het sluitdrankje is een gevoelig onderwerp. Dat is een feit. Uit de reacties blijkt tevens dat het nemen van een drankje na werktijd ook regelmatig overgaat in zuipfeestjes. Sommige medewerkers zien het drankje met het team als compensatie voor overuren, het gebrek aan pauze op een drukke dag of ter compensatie van ‘slechte verdiensten.’ Of je het sluitdrankje nu aanhoud of niet, onze conclusie is dat het imago van de horeca nog wel wat kan verbeteren.

'Ontevredenheid op de werkvloer'

Ook Alex Verburg werd treurig van veel reacties.  'Ik wil benadrukken dat het mij om de alcoholische sluitdrankjes gaat. Wat ik in de reacties tussen de regels door lees in de berichten is de algemene ontevredenheid op de werkvloer. Dat is echt dramatisch. Ik pleit al jaren voor een betere werkplek in de horeca,  voor leerlingen maar ook de oudere werknemers. Zelf geef ik daar zoveel mogelijk het goede voorbeeld in. Weinig tot geen overuren, normale werkdruk, alle uren uitbetalen en gewoon netjes de cao aanhouden. Maar als ik deze reacties lees, word je echt treurig.'

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.