Vegetarisch steeds meer in trek bij Sodexo

Vegetarisch steeds meer in trek bij Sodexo
Egg plant burger

Sodexo Nederland heeft het afgelopen jaar wederom een flinke stijging gezien in de behoefte aan vegetarische gerechten. Ten opzichte van het jaar ervóór werden in 2019 20,2% meer vegetarische producten verkocht. Daarmee is inmiddels 29,2% van de gerechten vegetarisch.

Sodexo heeft in haar menu’s standaard op maandag Meat Less Monday, waarbij gasten die dag geënthousiasmeerd worden om een vegetarische keuze te maken. In het banqueting assortiment biedt Sodexo, afhankelijk van de wensen van klanten, een 100% vegetarisch assortiment aan. Ook heeft Sodexo een pop-up met trendy vegetarische gerechten (Veggie) waarmee het in haar restaurants een vegetarisch aanbod met groenten, granen, peulvruchten en noten als basis biedt. Veggie is ontwikkeld in samenwerking met Isabel Boerdam van het foodblog De Hippe Vegetariër en initiatiefneemster van de Nationale Week zonder Vlees.

Roots: vegan gerechten

De nieuwste plantaardige aanwinst in het food portfolio van Sodexo is Roots, een pop-up waarbij lekkere vegan gerechten uit alle werelddelen in de schijnwerpers staan. Met Roots reis je van Amerika naar India en van Italië naar Vietnam. Vegan betekent dat alle gerechten gemaakt zijn met plantaardige ingrediënten. Geen dierlijke eiwitten of andere dierlijke producten dus. Het concept is zeker niet alleen geschikt voor vegetariërs en veganisten. De gerechten zijn zó lekker dat ook de meer traditionele eter erdoor verleid zal worden. De recepten zijn herkenbaar, maar wél met een vegan twist.

Partner van de Nationale Week zonder Vlees

Net als bij de eerste twee edities is Sodexo ook de derde keer partner van de Nationale Week zonder Vlees (9 - 15 maart). Martijn van Vliet, Culinary Developer bij Sodexo: 'In zo’n 500 bedrijfsrestaurants zetten we de vegetarische gerechten extra in het zonnetje. Het is een kleine moeite met een onvoorstelbaar positieve impact op mens, dier en milieu. Door het jaar heen hebben we ook veel aandacht voor vegetarisch. Dat draagt eraan bij dat inmiddels bijna een derde van de verkochte gerechten vegetarisch is.'

Vegetarische favorieten

  • De categorie waarin veruit het grootste aandeel vegetarisch is, is soep: 62,2% van de verkochte soepen in restaurants van Sodexo is vegetarisch. Favorieten onder de vegetarische soepen zijn de gebonden aspergesoep, Chinese groentesoep, gebonden champignonsoep, heldere groentesoep en Franse uiensoep.
  • Van de verkochte salades is 30,6% vegetarisch. Hardlopers onder de vegetarische salades: Griekse salade, salade falafel/kikkererwten, salade Caprese.
  • Bij de belegde broodjes is 28,6% vegetarisch.Veel verkochte vegetarische broodjes zijn: ciabatta mozzarella/tomaat/pesto, kaiserbol brie, kaiserbol oude kaas/appelstroop, focaccia geitenkaas/pompoenspread en Indiase vega wrap.
  • Bij de categorie warm hoofdgerecht is 27,5% vegetarisch. Bij de vegetarische warme gerechten: peulvruchten madras, lasagne verdure, pizza funghi, vegan linzen bolognese en tagliatelle spinazie/champignon.
  • Bij warme snacks is 22,2% vleesvrij. De toppers onder de vegetarische warme snacks zijn tosti kaas, panini Caprese, ragoutbroodjes oesterzwam, panini brie en Vietnamese loempia.

Sodexo

Sodexo

is met 470.000 medewerkers actief in 67 landen. Met ruim honderd verschillende diensten en vijftig jaar ervaring behaalde het bedrijf in het boekjaar 2019 een omzet van 22 miljard euro. In Nederland verzorgt Sodexo met circa 3.500 medewerkers het volledige scala aan facilitaire diensten, voor het bedrijfsleven, industrie, overheidsdiensten, ziekenhuizen, zorginstellingen, hogescholen, universiteiten en offshore-installaties.

idebar: