Moederbedrijf Grolsch, Asahi, verkoopt minder bier door crisis

Moederbedrijf Grolsch, Asahi, verkoopt minder bier door crisis

De Japanse brouwer Asahi Group, eigenaar van onder meer Grolsch, verkoopt minder bier als gevolg van de coronacrisis. Vooral de wereldwijde sluitingen in de horeca om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, hebben een nadelig effect op de omzet van de onderneming.

Asahi, dat Grolsch overnam van SAB Miller in 2016 , schrapte zijn verwachtingen voor dit jaar en lijkt zijn dividendbeleid te willen wijzigen.

Daarmee volgt de brouwer het voorbeeld van veel branchegenoten die ook lijden onder de sluiting van bars en restaurants vanwege de crisis.

Asahi heeft, onder meer met de aankoop van Grolsch, de laatste jaren zijn internationale aanwezigheid vergroot, om minder afhankelijk te worden van de prestaties op de krimpende biermarkt in Japan. Het bedrijf gaf meer dan 20 miljard dollar uit aan overnames.

Onlangs kondigden de Japanners aan voor 11 miljard dollar de Australische brouwer Carlton & United over te nemen. Die deal moet voor de zomer rondkomen.

Brouwerij van Grolsch in Enschede.

Bierwereld in crisis

Naast het moederbedrijf van Grolsch, kennen ook andere brouwerijen moeilijke tijden vanwege het coronavirus.

AB InBev liet begin mei weten de negatieve effecten te voelen. Vlak na de uitbraak van het Coronavirus in China, begin dit jaar, zegt AB InBev ongeveer 285 miljoen euro aan omzet te zijn misgelopen.

Dit raakte de bedrijfswinst met ongeveer 170 miljoen dollar. AB InBev verwacht dat de negatieve effecten van de crisis in het tweede kwartaal van het jaar nog groter zullen zijn. In april was sprake van een daling van de volumes met 32 procent.