Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50 procent van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.
Maandag 7 december: Black Monday
De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Het is tijd voor actie, zo meldt KHN. De brancheorganisatie roept daarom maandag 7 december uit tot #BlackMonday; Final sale in de horeca. Op=Op.
‘Het potje van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en Op=Op laten we de overheid en het Nederlandse publiek zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.’
Knipoog naar Black Friday
KHN-voorzitter Robèr Willemsen: ‘Uiteindelijk wil niemand een scenario waarbij de horeca uit het straatbeeld verdwijnt, maar willen ondernemers weer vol passie ondernemen en hun gasten op een veilige manier verwelkomen. Echter ziet de situatie er voor de horeca heel somber uit.
De campagne is dan ook een subtiele knipoog naar Black Friday, al is dit voor de horeca écht de final sale; een grote faillissementsgolf dreigt.’
KHN roept alle ondernemers op mee te doen aan de actie met creatieve uitingen in hun onderneming. Daarnaast kunnen ze zelf op een creatieve manier verder invulling geven aan de actie (afzetlint, ramen afplakken/dichttimmeren, etc.). KHN vraagt horecaondernemers om van zichzelf voor hun eigen horecazaak foto’s te maken van hun #BlackMonday moment. Als de foto’s en berichten massaal gedeeld worden, wordt #BlackMonday trending topic.
Gevolgen overheidsmaatregelen desastreus
De impact van de overheidsmaatregelen met betrekking tot de horeca is enorm. Eet- en drinkgelegenheden zijn door twee lockdowns in 2020 straks 5 maanden verplicht gesloten. Clubs & Nightlife bedrijven zijn nog geen dag open geweest. En doordat er veel (internationale) zakelijke evenementen en congressen zijn afgelast, zijn er nauwelijks (internationale) zakelijke reizigers, waardoor hotels, cateraars en de evenementenbranche het enorm zwaar hebben.
Uit een recente KHN-enquête blijkt dat horecaondernemers in 2020 op gemiddeld 50 procent van de omzet gaan uitkomen ten opzichte van 2019. Inmiddels is er door ondernemers €3,5 – €4 miljard aan reserves en privévermogen in hun bedrijf gestoken. Alles om de zaak overeind te houden en personeel in dienst te kunnen houden. Maar de rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg.
Meer steun en snel open
KHN verlangt twee dingen van Den Haag: Meer steun en snel open. De steunpakketten zijn onvoldoende. Blijkbaar leeft er nog steeds een beeld bij politici en het publiek dat de maatregelen royaal en afdoende zijn. Maar de NOW-regeling dekt maximaal 80 procent van de werkelijke kosten, de TVL slechts 50 procent. Voor starters – bedrijven die voor 1 maart nog geen omzet hadden – is er helemaal niets.
Willemsen: ‘Ondernemers houden het niet meer vol. De koek is op, het vet is van de botten en de meest prachtige horecabedrijven gaan naar de kloten. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen. We krijgen veel begrip maar daadkracht ontbreekt. Daarom komen we nu in actie.’
KHN vraagt niets meer of minder van politiek Den Haag – het kabinet en de Tweede Kamer – dat ze nu écht in beweging te komen. ‘Geen woorden meer, maar daden!’ Er is een online petitie gestart waar mensen hun steun kunnen betuigen.