Veel zon, weinig bewolking en bovengemiddeld warm; de weervoorspelling voor aankomend weekend klinkt veelbelovend. Veel ijssalons openen zaterdag al hun deuren, terwijl ze dat normaal begin maart doen. Ook cafetaria’s die ambachtelijk ijs verkopen, hebben hun vitrines al gevuld. Sommigen zijn vorig weekend open gegaan. Het ijsseizoen van 2019 is dus begonnen.
Met man en macht
Ook ijssalon Van der Poel in Enschede en Hengelo gaat dit weekend open. ‘Eigenlijk zouden we 1 maart open gaan, het eerste weekend van maart’, zegt mede-eigenaar Meike van der Poel. ‘We zijn nu met man en macht aan het schoonmaken om op tijd klaar te zijn. Het is alle hens aan dek, maar er zijn nog mensen op vakantie.’
Niet op tijd klaar
IJssalon Van der Poel heeft drie locaties: twee in Enschede en een in Hengelo. Twee gaan open. ‘In Hengelo en aan het Wilminkplein in Enschede. De zaak aan de Oude Markt in Enschede blijft nog dicht, dat kregen we niet op tijd voor elkaar. Maar de winkel aan het Wilminkplein is de drukste van de twee.’
De ijsproductie bij Van der Poel draait op volle toeren. ‘Dat gebeurt in Hengelo, in ons moederbedrijf. Ik denk dat we zaterdag 30 tot 32 smaken in de vitrine hebben staan.’
Waaronder een aantal nieuwe smaken. ‘We zijn met het hele team naar de ijsbeurs in Rimini geweest. We hebben daar onder meer triple gold chocolade geproefd. Dat is chocolade met caramel. Daar gaan we iets lekkers mee maken. En we hebben roze koek-ijs.’
Klein assortiment
Michael Hagelen van cafetaria Lekkerrr in Soest – met een aparte ijssalon – heeft vanochtend al ijs gedraaid en heeft negen smaken in zijn vitrine. ‘We beginnen met een klein assortiment, normaal hebben we zestien tot twintig smaken.’
Hagelen kreeg vorig weekend vragen van mensen. ‘Ze wilden weten of we al ijs verkochten. Dus we konden het niet over ons hart verkrijgen om het niet te doen.’ De ondernemer verwacht dan ook veel belangstelling dit weekend. ‘En volgende week wordt het 17 graden, hoor ik.’ Hagelen valt daarmee met zijn neus in de boter, want volgende week is het ook nog eens voorjaarsvakantie in midden Nederland.
Drukke dag
IJssalon Menotti in Haaksbergen heeft afgelopen zondag ijs verkocht. ‘Dat was een drukke dag’, vertelt Dennis Menzing. ‘Ik had twaalf smaken gemaakt en was aan het eind helemaal leeg. We hadden het op Facebook gedeeld. Nou, dan weet je het wel.’
Voor de ijsmaker blijft het voor nu echter bij die ene dag. ‘Het was een ludieke actie, een cadeautje voor de gasten. We gaan volgende week met het gezin op vakantie, en de ijssalon gaat 8 maart open. Dat vind ik trouwens al vroeg. Je moet maar afwachten hoe het weer in maart wordt. Een collage in het dorp gaat morgen wel open.’
Groot gelijk
Ook Jacques Vos, manager van het Ambachtelijk IJscentrum, ziet ijsmakers die al enthousiast in de weer zijn. ‘Toevallig zat ik maandag met een aantal ijsbereiders, en een paar gaan dit weekend inderdaad al open. Het weer is ernaar, dus waarom ook niet? Groot gelijk. Maar je moet er wel klaar voor zijn.’
Italianen
Volgens Vos is het ijsseizoen de laatste tijd aan het vervagen. ‘Ik praat zelf liever niet over seizoenen, volgens mij is ijs het hele jaar door verkoopbaar. Het ijsseizoen is meer door de Italianen ontstaan, die in de winter vertrekken omdat er in Nederland dan weinig animo is voor ijs. Het heeft puur met omzet te maken. En je moet er natuurlijk klaar voor zijn. De laatste jaren zie je dat er in de winter ook momenten zijn om ijs te verkopen, zoals evenementen en feestdagen.’
Het hele jaar open
IJssalons worden flexibeler, zegt Vos. ‘Meestal gebruiken ijssalons de winterperiode om schoon te maken, plannen te maken en smaken te ontwikkelen. De belangrijkste ijsbeursen zijn achter de rug, de meeste ijsbereiders hebben hun plannen al wel klaar. Ik ken ijssalons die het hele jaar open zijn. Je kunt de benodigde spullen ook het hele jaar door krijgen. Of ze verkopen in de winter andere producten, waarbij ijs in die periode een bijproduct is.’
Unicornijs
Wat worden de trends dit jaar volgens Vos? ‘Moeilijk te zeggen. Op de beurs in Rimini heb ik niet veel nieuws gezien. Ja, combinatiesmaken, maar dat is niet nieuw. Unicornijs, dat is voor kinderen heel erg leuk met al die kleurtjes en smaakjes. Dat zijn marketingtechnisch leuke dingetjes. En koffie-ijs, de smaak van de Gouden IJsspatel. Daar kun je heel veel mee variëren, net als met chocolade.’