Belastingdienst start voorlichting rond btw-verhoging

Belastingdienst start voorlichting rond btw-verhoging

De belastingdienst begint deze week met een campagne gericht op ondernemers om de gevolgen van de verhoging van het lage btw-tarief onder de aandacht te brengen. De verhoging gaat in op 1 januari. ,

De belastingdienst wijst ondernemers erop tijdig te beginnen met de 9-procentregeling, om te zorgen dat administratie, prijzen van goederen en diensten en de facturatie en btw-aangifte bij de jaarovergang op orde zijn.

Tarief gaat naar 9 procent

‘Offertes die in 2018 worden gemaakt voor goederen of diensten die 2019 worden geleverd, moeten uitgaan van een btw-tarief van 9 procent’, zo noemt de Belastingdienst een complicatie van het hogere tarief dat nog officieel op Prinsjesdag moet worden aangekondigd. De verhoging van de btw maakt deel uit van het Belastingplan 2019, hierin wordt ingezet op minder belasten van inkomen en meer van consumptie.

Omzetverlies

Volgens KHN en MKB Nederland is de btw-verhoging ‘desastreus’ voor de horeca, met name in de grensregio’s. Volgens Panteia, dat in opdracht van MKB Nederland onderzoek deed, zorgt het verhogen van het btw-tarief in de gastvrijheidssector (en dus met name de horeca) voor een omzetverlies van 456 miljoen euro. De effecten van een btw-verhoging zijn in de grensstreken groter dan elders in het land, omdat Nederlanders dan over de grens hun boodschappen zullen doen of in Duitsland of België meer gebruik maken van de horeca.

Grote zorg

Ook in de supermarktbranche is met grote zorg gereageerd op het plan van het nieuwe kabinet om de btw op dagelijkse producten te verhogen van 6 naar 9 procent. Het overgrote deel van de supermarktomzet valt onder het lage tarief. Vooral in de buurt van de grens met Duitsland kan dit voor omzetverlies gaan zorgen, stelde CBL-directeur Marc Jansen eerder.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.