Bezorgland reageert fel op Thuisbezorgd: 'Eerlijk speelveld? Onzin'

Bezorgland reageert fel op Thuisbezorgd: 'Eerlijk speelveld? Onzin'
Hendrik (links) en Dirk de Gooijer van Bezorgland.nl. Foto: Jan Willem van Vliet

Hendrik de Gooijer van Bezorgland reageert fel op het interview met Jitse Groen in de nieuwste editie van Snackkoerier. Volgens De Gooijer doet de topman van Thuisbezorgd een aantal discutabele uitspraken.

Volgens Groen creëert Thuisbezorgd een eerlijk speelveld tussen ketens en individuele ondernemers. Onzin, zegt Hendrik de Gooijer van Bezorgland. ‘Wanneer je over een eerlijk speelveld spreekt, moeten de voorwaarden ook voor iedereen hetzelfde zijn. Anders mag je nooit over een eerlijk speelveld spreken. Het is een feit dat er verschillende prijsafspraken zijn met de grote ketens. Ik heb cijfers gezien waarbij franchisebedrijven minder dan de helft van de commissie afdraagt dan de 13 procent dat aan een zelfstandig ondernemer wordt doorberekend. Eerlijk speelveld?’

Berekeningen onjuist

De Gooijer weerlegt daarnaast de berekeningen die de oprichter en directeur van Thuisbezorgd maakt. Volgens Groen levert zijn bedrijf gemiddeld 80.000 euro aan bestellingen per restaurant per jaar, bijna 7000 euro per maand. ‘Daar betaal je pakweg 800 euro commissie over’, aldus Groen.

De Gooijer: ‘Volgens mijn berekening betaal je 910 euro commissie over die 7000 euro. En daarnaast betaal je natuurlijk nog 19 cent per bestelling. Een gemiddelde besteding is rond de 20 euro, dus met 350 bestellingen zit je op die 7000 euro per maand. Daar betaal je dus nog eens ruim 65 euro extra voor. Dan kom je uit rond de 975 euro per maand. Voor een zelfstandige ondernemer zit er een groot verschil tussen 800 of 1000 euro per maand. Dit is serieus geld waarvoor heel hard gewerkt moet worden.’

Laagsteprijsgarantie

Ook gaat het in het interview met Snackkoerier over de verplichte laagsteprijsgarantie en ondernemers die deze proberen te omzeilen. Groen zegt daarover: ‘Ik snap zo’n actie van een ondernemer, maar wij redeneren vanuit de consument. Die wil niet het gevoel hebben opgelicht te worden. Op het moment dat hij dat gevoel heeft, werkt het hele principe niet meer. Dan haken mensen af. Wij willen juist zoveel mogelijk consumenten op onze site krijgen. Dat is in het voordeel van restaurants want daardoor zorgen we dat er heel veel omzet binnenkomt.’

Volgens De Gooijer werkt Groen niet samen met restaurants maar concurreert hij met ze. ‘Dit geeft hij zelf ook toe als hij zegt dat Thuisbezorgd probeert om de tweederde van de consument die nog via de telefoon eten bestelt, te verleiden dit via hun site te doen. Met het gevolg dat de ondernemer zijn eigen klanten kwijtraakt aan Thuisbezorgd, daarbij de laagsteprijsgarantie moet bieden, geen folder mag meegeven en voor dezelfde bestelling meer kosten maakt.’

Korting

Tenslotte laakt De Gooijer ook de regels omtrent folderen. ‘Een ondernemer mag zelf geen korting geven door middel van flyers bij de bestelling. Maar wanneer consumenten een tijdje niet bestellen via Thuisbezorgd, worden ze gebombardeerd met mails van Thuisbezorgd waarbij ze 5 euro korting krijgen op de volgende bestelling. Het is natuurlijk niet erg dat je acties of kortingscodes aan je klanten weggeeft. Ook wij geven regelmatig kortingen aan onze klanten. Maar dan moet je ondernemers ook zelf prijzen of acties laten bepalen.’