Hotels passen zich aan: maaltijdbezorgers en afhalen in eigen restaurant

Hotels passen zich aan: maaltijdbezorgers en afhalen in eigen restaurant

Nu de restaurants in hotels geen gasten mogen ontvangen en hotels geen roomservice mogen verzorgen, passen hoteliers zich razendsnel aan om hun gasten toch van eten en ontbijt te voorzien. Uit een peiling van Misset Horeca onder ruim 100 hoteliers blijkt dat hotels, meer dan voorheen maaltijdbezorgers toelaten en ook maken ze hun eigen restaurant geschikt voor het afhalen van maaltijden door gasten, inclusief het ontbijt.

Na de persconferentie waarin premier Rutte aankondigde dat hotels hun restaurant moesten sluiten en geen roomservice mochten verzorgen, heerste even onduidelijkheid: hoe moeten mijn gasten dan eten? Hoe zit het met ontbijt? Inmiddels is duidelijk dat afhalen in het eigen restaurant wél mag, net zoals dat bij ‘gewone’ restaurants mag. Hotels zetten massaal in op deze oplossing, blijkt uit een peiling onder ruim 100 hoteliers.

Bijna 52 procent van de respondenten geeft aan gasten de mogelijkheid te bieden eten bij het hotelrestaurant te bestellen, af te halen en vervolgens op de eigen kamer op te eten. ‘Het domme is dat je geen bestek mag meegeven’, moppert een hotelier. ‘Maar men kan dan de receptie bellen of we bestek naar boven willen brengen want dat is geen roomservice maar een handeling.’

Niet doen!

Toch is de groep die het eigen restaurant níet voor afhalen in gaat zetten, bijna net zo groot. 43 procent zegt: ‘Niet doen! Deze manier van regels buigen is precies de reden waarom hotels nu extra worden aangepakt.’

Aan de andere kant lijkt afhalen de enige manier waarop hotels hun gasten nog van ontbijt kunnen voorzien. Algemeen directeur van Postillion Hotels Erik-Jan Ginjaar laat weten dat hij in al zijn hotels ontbijtpakketjes aanbiedt die gasten kunnen afhalen. Deze moeten ze dan wel op de kamer of buiten het hotel opeten.

Samenwerken met restaurants

Bijna een kwart van de hotels was de afgelopen tijd een samenwerking aangegaan met een of meer restaurants voor het verzorgen van maaltijden voor gasten, in het eigen restaurant of op de kamer.

Ruim 40 procent zegt daar nu mee te stoppen omdat het bijvoorbeeld een samenwerking met een (chef van) een restaurant was dat te ver van het hotel ligt om de maaltijden te laten bezorgen in het hotel. Nog eens veertig procent zegt de samenwerking voort te zetten met een maaltijdbox voor op de kamer.

Maaltijdbezorgers

Ruim een derde van de hotels zegt maaltijdbezorging van buiten het hotel actief te gaan promoten. ‘Het serveren van diner en ontbijt valt weg, mensen moeten toch eten. Als we dan al omzet kunnen halen uit alleen kamers dan zijn we daar in deze periode mee geholpen’, motiveert een hotelier zijn keuze om gasten aan te raden eten te bestellen buiten het hotel.

Een kleine 43 procent zegt dit niet actief te gaan promoten, maar het wel toe te laten. Vóór de persconferentie liet ruim 47 het oogluikend toe en promootte 28 procent het actief.

Zo’n 10 procent zei dat dit, vóór de persconferentie, niet was toegestaan. ‘Geen vreemd volk in mijn hotel’, zo zegt een hotelier. Een enkeling die het eerst niet toestond, laat het na de persconferentie wel oogluikend toe.

De overgrote meerderheid, zo’n 58 procent, laat de maaltijdbezorger in de lobby wachten. 16 procent zegt dat de bezorgers zelfs buiten het hotel wachten tot de gast de bestelde maaltijd komt halen. Geen enkel hotel laat de bezorger naar de kamer gaan.

Roomservice?

Ruim 10 procent zegt de maaltijd aan te nemen en dan de gast te waarschuwen, zodat de bezorger niet hoeft te wachten. ‘Zo er is zo min mogelijk contact en hoeft de bezorger ook niet binnen te komen.’

Een enkeling, net geen 6 procent, zegt zelfs de maaltijd aan te nemen en die naar de kamer te brengen. Hoewel dus slechts een paar hotels het doen, geeft bijna 16 procent aan het eens te zijn met de stelling ‘Ik mag als hotel een bezorgde maaltijd aannemen en, bijvoorbeeld met een trolley, naar de kamer brengen.’

Deze hoteliers zijn van mening dat dit niet onder het verbod op roomservice valt. ‘Als je de kamer niet binnengaat is het geen service in de kamer, geen roomservice’, zegt een. ‘Dit is geen roomservice omdat het niet in onze keuken bereid is’, zegt een ander. ‘Het is niet hier bereid en uit service en privacy voor de gasten brengen wij het zelf naar de kamer. Je moet gasten nog wel iets kunnen bieden.’

Toch is 79 procent het niet eens met de stelling. ‘Dit is net zo goed roomservice aangezien je eten naar de kamer brengt, dat het eten niet door het hotel zelf is bereid doet daar niets aan af’, verwoord een van hen.

Beschikbaarheid maaltijdbezorging

Bij zo’n 8 procent van de respondenten zijn helemaal geen restaurants die bezorgen beschikbaar, bij nog eens 20 procent nauwelijks. Maar bij meer dan de helft is bezorgen van buiten het hotel geen probleem: ruim 54 procent geeft aan dat restaurants voor afhalen en bezorgen rond het hotel voldoende aanwezig zijn.

Over de deelnemers

De hoteliers die zijn benaderd, zijn verspreid over heel Nederland. Ruim 54 procent van de respondenten is gevestigd in een binnenstad of dorpskern, ruim 20 procent in de natuur, zo’n 13 procent in de periferie van een stad of dorp en de rest aan de kust of in de buurt van Schiphol.

13 procent heeft minder dan 50 kamers, 46 procent heeft 50 tot 100 kamers, 13 procent heeft 100 tot 150 kamers en 30 procent 200 kamers of meer.