Studenten ROC Mondriaan aan de slag met Noordzeevis voor Haagse horeca

Studenten ROC Mondriaan aan de slag met Noordzeevis voor Haagse horeca

Studenten van het ROC Mondriaan ontwikkelen de komende maanden nieuwe innovatieve visgerechten, samen met Haagse horecaondernemers. De aftrap van het initiatief van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, was samen met top-chef Bob Staal van het Scheveningse restaurant Waterproef en horecaondernemer Tobias Smallenbroek van strandtent SolBeach.

De horecasessie waarbij studenten en ondernemers samen werken aan nieuwe en innovatieve visgerechten voor op de menukaart is onderdeel van de Week van de Noordzeevis van de School voor Horeca en Facilitaire dienstverlening van ROC Mondriaan.

Week van de Noordzeevis

Tijdens deze week krijgen de studenten van de koksopleiding les over Noordzeevis en de lokale visserij en brengen zij het geleerde meteen in de praktijk met het fileren en bereiden van vis van dichtbij. Schooldirecteur Brigitte Laukens: 'Wij ondersteunen de gedachte 'eet vis lokaal' en daarom gaan bijna 100 studenten van onze koksopleiding meedoen met een zogeheten Vischallenge om een innovatief lokaal visgerecht te bedenken dat ook goed scoort bij jongeren.'

Vis uit eigen zee biedt kansen

De verkoopmarges op Noordzeevis kunnen zeer aantrekkelijk zijn voor de horeca. Soms tot wel 25% op het product. Daarnaast worden er ook heel veel verschillende onbekende soorten Noordzeevis aangevoerd waarvan de inkoopprijzen laag zijn. Vissen zoals wijting en grauwe poon worden in grote volumes aangevoerd. En deze vissoorten doen qua culinaire mogelijkheden niet onder voor duurdere varianten, zoals zalm en tonijn. Door juist voor deze relatief onbekende vissen te kiezen kan bijvoorbeeld een horeca- ondernemer een breder lokaal assortiment aanbieden. 'De grote kans voor Noordzeevis is de Nederlandse toerist. Als we in het buitenland zijn bestellen we een lokaal gerecht, waarom doen we dat in ons eigen land dan niet?', aldus Yves van Westrenen, eigenaar van restaurant Waterproef. Daarnaast verwachten de veel horecaondernemers, mede door de coronacrisis, een stijgende vraag naar lokale producten.

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet zich in om Noordzeevis uit Scheveningen bij iedereen geliefd te maken, van visser tot consument. De stichting wil de consumptie van Noordzeevis uit Scheveningen stimuleren door zijn herkenbaarheid en verkrijgbaarheid te vergroten. Dit ter bevordering van de duurzame en lokale visserij.