Dark Kitchen heeft met carpaccio weg gevonden binnen Eetwinkel

Dark Kitchen heeft met carpaccio weg gevonden binnen Eetwinkel

Het afgelopen jaar heeft maaltijdbezorging een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Die resulteerde onder meer in de komst van 'dark kitchens' die inmiddels niet meer weg te denken zijn.

Deze zogenoemde ‘donkere’ keukens zonder zitplaatsen bedienen klanten enkel via bezorging aan huis. Het enige wat de ondernemers nodig hebben is een goede keuken waar gerechten worden bereid.

Doordat dit type zaak geen gasten ontvangt kunnen ondernemers besparen op decoratie, personeelskosten en locatie. Bijkomend voordeel is dat alle bestellingen online worden geplaatst, waardoor de orders goed te monitoren zijn. Inmiddels heeft de dark kitchen ook binnen het fastfood concept Eetwinkel zijn weg gevonden.

Lokaal een groot succes

Casa Carpaccio

Sinds kort hebben een aantal Eetwinkels een speciale carpaccio service. Het idee is bedacht door Melissa Versluis, eigenaresse van Eetwinkel en brasserie De Buren in Lisse. Voor de coronacrisis was haar carpaccio al een succes bij haar gasten. Om deze mensen ook tijdens de crisis te laten genieten van haar rundercarpaccio bedacht ze Casa Carpaccio.

In de keuken van de Eetwinkel worden de gerechten voorbereid en vervolgens thuis afgeleverd. Door het succes heeft ze haar bezorgingsgebied uitgebreid, zodat ook omliggende dorpen kunnen genieten van haar verse carpaccio’s.

Zelfstandig en toch samen

Door het succes van Casa Carpaccio deelt ze graag tips met haar mede-ondernemers van Eetwinkel. 'Open en transparant met elkaar omgaan zijn kenmerken van Eetwinkel en daardoor is er veel kennis van uiteenlopende vakgebieden in huis', aldus Jan-Hein Aarts, conceptmanager Eetwinkel.

Versluis: 'Casa Carpaccio moet voor elke ondernemer toegankelijk zijn. Door de naamsbekendheid die het merk hier in de Bollenstreek heeft opgebouwd, willen we ondernemers de exclusiviteit bieden dat alleen zij deze funky gerechten mogen verkopen. Daarbij hopen we dat deze ondernemers ook een andere doelgroep aantrekken en hierdoor meegaan met de constant bewegende trend in de fastfood-wereld'.

Inmiddels werkt zij al samen met Eetwinkel ’t Hoekje in het Zeeuwse Ouddorp en delen zij samen één social mediakanaal. Ook andere Eetwinkel ondernemers zijn geïnspireerd door het dark kitchen-concept van Melissa waardoor Carpaccio Express in omgeving Bemmel en Carpaccio Delivery in omgeving Bergen op Zoom zijn gestart. En sinds een aantal weken worden ook in Geertruidenberg carpaccio’s bezorgd door The Carpaccio Kitchen. Zij hebben een wervelende start doorgemaakt.

Ambachtelijk en vers

Eén ding hebben alle carpaccio initiatieven gemeen met elkaar en dat is dat er gewerkt wordt met vers ingrediënten. De ondernemers blijven zich ontwikkelen om in te kunnen spelen op de behoefte van hun klanten. Niet te snel tevreden zijn is de tip van Jesper Polman (Carpaccio Express).

Inmiddels is er ook een vegetarische variant te bestellen. Het voordeel van carpaccio is dat het koud is en daardoor vers geleverd kan worden. Overdag wordt de mise en place voorbereid, om in de avond verse gerechten als zalmcarpaccio te kunnen leveren.