Dit is het meest waardevolle hotelmerk ter wereld

Dit is het meest waardevolle hotelmerk ter wereld

Hilton is wereldwijd nog altijd het meest waardevolle hotelmerk, becijferde merkonderzoeker Brand Finance. Het Amerikaanse merk is volgens dat bureau zo'n €6,4 miljard ($7,6 miljard) waard. Die waarde is tussen 2020 en 2021 als gevolg van covid-19 wel met 30 procent afgenomen.

De 50 meest waardevolle hotelmerken zijn samen goed voor €39,8 miljard ($47,4 miljard), wat een derde minder is dan de totale waarde in 2020: €58,9 miljard.

Sommige merken verloren een enorm deel van hun waarde. Zo schaalt Brand Finance Marriottmerk W 67 procent lager in dan in 2020 en Marriottmerk Courtyard 59 procent lager. Ook het merk Marriott zelf levert ruim 60 procent in, waarmee het van de 2e plek in 2020 naar plek 5 in 2021 zakt.

Andere grote verliezers zijn bijvoorbeeld Accormerk ibis (-62 procent) en Meliá (-63 procent), dat recent nog een eerste Nederlandse zusterhotel van het merk Innside opende in Amsterdam.

Hiltonmerk Conrad was een van de weinige merken die nu méér waard is dan een jaar geleden: 11,9 procent meer. De enige andere stijger is Hyatt, dat 3,6 procent in waarde is toegenomen.

Hilton staat dus net als vorig jaar op 1, en de groep heeft drie merken in de top 10. Hampton by Hilton (€2,4 miljard) staat op plek vier, Doubletree by Hilton op plek 8 (€1,1 miljard). Alle Hiltonmerken in de top 50 samen zijn goed voor €11,6 miljard, waarmee Hilton als groep ook de meest waardevolle merkenportfolio heeft.

Sterkste merken

Naast waarde keek Brand Finance ook naar de kracht van merken, waarbij werd geken naar marketinginvesteringen, merkbekendheid bij consumenten en medewerkerstevredenheid. Daar staat een in Nederland onbekende naam bovenaan: Taj. Dit Indiase merk, een debutant op de lijst notabene, met een waarde van ‘slechts’ €248 miljoen, staat boven namen als Premier Inn (2), Meliá (3), NH Hotels (4) en Shangri-La (5).

Het bureau onderzocht de waarde van 2500 (internationale) merken, verdeeld over 29 landen en 23 sectoren, waaronder dus hotellerie. Ruim 50.000 consumenten deden mee aan het onderzoek.

Brand-Finance-Hotels-50-2021.pdf

Download