Chef Mart Scherp reageert ludiek op virus-discussie en gaat viral

Chef Mart Scherp reageert ludiek op virus-discussie en gaat viral

Net als andere horecaondernemers krijgt ook Mart Scherp te maken met een bijzondere zure virus-reactie op een post van hem op Facebook. Hij reageert ludiek en scoort daardoor enorm veel aandacht met het bericht.

Mart Scherp is chef en ondernemer van Restaurant Scherp in Middelburg. een beetje humor is hem niet vreemd. Zo vierde hij eerder al een record-aantal annuleringen.

Dinsdag promoot hij nietsvermoedend de lunch in zijn restaurant op vrijdag en zaterdag op Facebook.  Het pakt anders uit dan hij gedacht had, door zijn eigen ludieke reactie op een zure reactie, genereert hij veel meer aandacht!

De volgende reactie wordt onder zijn oproep gepost:

Nee bedankt.
Mijn broer heeft jouw bedrijf met liefde gesteund in de eerste lockdown.
Nu de schandelijke Kuu err code is ingevoerd is hij niet meer welkom.
Bah. Echt om te kotsen, dit soort praktijken.
Sterkte met je laffe keuzes en t karma dat je binnen trekt. Top gedaan.
Veel plezier op je only-with-the-jab-you-may-eat-my-crap-party. 

Naast bijval van gasten en collega’s zoals: 'Neem het alsjeblieft een horecaondernemer niet kwalijk dat hij probeert zijn hoofd (en dat van zijn personeel) boven water te houden', reageert Scherp ook zelf:

Bedankt voor uw reactie.
Uw broer is nog steeds van harte welkom in ons restaurant hoor!
Als uw broer tenminste ook bereid is de boete te betalen die wij opgelegd krijgen als we niet controleren en de omzetderving voor de periode dat we moeten sluiten...,
dan kunnen we een datum inplannen hoor!
Hele fijne dagen voor jullie toegewenst. Ook wij hopen weer snel naar het nieuwe normaal te gaan.
Groetjes Mart

Hij krijgt binnen afzienbare tijd 62 duimpjes op deze reactie.

Een vakgenoot doet er een schepje bovenop en geeft Mart Scherp ook de schuld van de stijgende benzineprijzen en van het feit dat Max Verstappen nog geen wereldkampioen is. En zo gaat het een tijdje door… Door alle reacties krijgt het bericht alsmaar meer aandacht en verschijnt het in meer tijdlijnen.

Laurent Smallegange van Restaurant Spetters (een Zeeuwse collega van Scherp) zegt alleen: ‘Ik kan het niet laten. Ik wil hier ook tussen staan!,’ gevolgd door drie zwarte bommetjes. Even later krijgt Scherp de schuld van het slechte weer.

‘Aangezien we nu toch viral gaan met dit bericht…’ Doet Scherp er even later nog een schepje bovenop gevolgd door de promotie van zijn kerstmenu voor thuis. 'En daar is geen Kuu err code voor nodig!'

Het blijft niet altijd ludiek

Meer horecaondernemers krijgen zure en vreemde reacties op hun social media bercihten en ervaren zo de polarisatie in de maatschappij. Soms met nare gevolgen. Hotelier Erik-Jan Ginjaar  van Postillion heef zich om deze reden helemaal teruggetrokken uit het virus-debat. Hij postte regelmatige video’s op Linkedin, telkens met een positieve insteek om er met de geldende regels het beste van te maken.

Daar kwamen positieve en negatieve reacties op. ‘Kritiek hoort erbij. Maar de toon van de kritiek werd steeds grimmiger en agressiever. Het is een toon waarin wij ons niet herkennen en willen herkennen. Wij hebben dan ook besloten ons niet langer in het publieke debat te mengen,' postte Ginjaar als laatst.

Bedreigingen  aan adres van horecaondernemer

Ook een café-ondernemer werd eerder zo serieus bedreigd dat hij zijn naam absoluut niet terug wilde zien op Misset Horeca. Hij wilde al voor dat het verplicht werd in de Nederlandse horeca gasten om een geldige qr-code gaan vragen. In reacties op Facebook wensten mensen deze ondernemer faillissement toe en één dreigde zelfs met een aansteker langs te komen. ‘En dat zijn de openbare berichten…Ik word onheus bejegend en bedreigd. Van alle kanten. En dat is alles behalve prettig… Maar ik kan ze de mond niet snoeren', besloot hij boos en verdrietig.

Gelukkig wordt de sfeer bij Scherp niet grimmig. Misschien wel vanwege zijn ludieke reactie en de positieve bijval van gasten en collega's.