Domino’s introduceert Nutri-Score: ‘Past bij ambitie om transparant te zijn’

Domino’s Nederland heeft de Nutri-Score gelanceerd in al haar 329 vestigingen en online. Daardoor kunnen consumenten in één oogopslag zien hoe gezond de pizzakeuze is die ze maken. De score loopt van A tot en met E, waarbij de A staat voor de meest gezonde optie binnen de productgroep, en wordt in de eerste helft van dit jaar door de overheid landelijk geïntroduceerd als het voedselkeuzelogo.
Delen:

De franchiseketen introduceert de Nutri-Score om consumenten te helpen bij het maken van een bewuste keuze, zo laat pr & communicatiemanager Benelux Marianne Kemps weten. ‘Die transparantie is onderdeel van onze visie op eten en drinken.’

Plus- en minpunten voor producten

‘We realiseren ons dat een pizza nooit echt gezond zal zijn, maar daarbinnen is het wel mogelijk om bewuste of bewustere keuzes te maken’, aldus Kemps, wiens werkgever vooruitloopt op de lancering van de Nutri-Score als het voedselkeuzelogo door de overheid.

‘Voor de zomer hebben we een pilot gedraaid en online hebben we vragen gesteld aan onze klanten. Daaruit kwamen eigenlijk voornamelijk positieve reacties naar voren.’

Bij de Nutri-Score, ontwikkeld door onafhankelijke wetenschappers, krijgen bepaalde producten pluspunten (eiwit, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten) en score andere zogeheten minpunten (energiegehalte, suikers, verzadigd vet en zout). De totaalscore bepaalt uiteindelijk of het A, B, C, D of E wordt.

Minder kaas en meer groenten

De Nutri-Score helpt bij het vergelijken van producten. Het groene label (A) is de meest verantwoorde keuze binnen een bepaalde categorie en producten met score E hebben de minst gunstige samenstelling en – daardoor – een donker oranje kleur.

‘We merkten dat we zelf geen A-pizza in het assortiment hadden en hebben er een toegevoegd met minder kaas en meer groenten. Bovendien is het aantal vegetarische en veganistische opties toegenomen.’

Geen kleur- en smaakstoffen

Naast de introductie van de Nutri-Score werkt Domino’s Nederland onder de noemer ‘clean up the menu’ ook aan het verwijderen van toegevoegde kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen.

Kemps daarover: ‘Daarmee zijn we in 2017 begonnen en inmiddels is 99 procent van ons assortiment vrij van kleur- en smaakstoffen. Het bestrijden van conserveringsmiddelen is een lastiger traject, omdat die voornamelijk voorkomen in vlees en sauzen en er strenge regels zijn rondom voedselveiligheid. Onze tomatensaus is suikervrij en onze groenten komen uit Nederland en worden vers geleverd. We werken niet met diepvries- en kant-en-klare producten.’