Metamorfose voor ijssalon De Hoop van Meesterijsbereider Caroline Kooij

Metamorfose voor ijssalon De Hoop van Meesterijsbereider Caroline Kooij
Foto: Pascale van Reijn

Caroline Kooij heeft haar ijssalon De Hoop in Blaricum volledig vernieuwd. De ondernemer vergrootte de oppervlakte door het woonhuis bij de winkel te betrekken en koos voor een opvallend ontwerp van De Horeca Fabriek van Rein Rambaldo. 'Stiekem wilde ik misschien wel de mooiste ijssalon van Nederland hebben.'

‘In 2006 heb ik de zaak overgenomen van mijn ouders en sinds 2011 zijn mijn man en ik de eigenaren’, aldus Kooij, die de vierde generatie is van de zaak die meermaals is verkozen tot ijssalon van het jaar. ‘De apparatuur en het interieur waren aan vernieuwing toe. Mijn ouders kozen destijds voor een Italiaanse inrichting. Heel stijlvol ook, maar het was tijd voor verandering.’

Hoteliers in het ijs

Kooij en haar man hebben beiden hotelschool gedaan, maar kozen uiteindelijk voor een toekomst ‘in het ijs’. ‘Mijn partner heeft bij Marriott gewerkt en ik ben in dienst geweest van de Holland-Amerika-Lijn. Deze ijssalon past perfect bij wie we zijn en wat we willen. We kunnen onze eigen koers varen en zelf beslissingen nemen.’

Foto: Pascale van Reijn
Foto: Pascale van Reijn

Dat alles hebben ze meegenomen in hun ideeën over de veranderingen. ‘Bovendien zijn we beiden gek op design en fan van De Horeca Fabriek, waardoor we bij hen uitkwamen.’

Vier generaties aanspreken

Kooijs echtgenoot kwam met het idee om het woonhuis bij de ijssalon te betrekken. ‘We hebben een nieuwe woning gevonden in Blaricum. Om er één ruimte van te maken, is de muur tussen beide panden verwijderd.’

Foto: Pascale van Reijn
Foto: Pascale van Reijn

Wat haar wensen waren? ‘We wilden ronde vormen en het moest kleurrijk worden en vier generaties aanspreken’, aldus Kooij. ‘Roze en rood als hoofdkleuren, hufter proof, het moest niet stoppen bij het toilet zoals je dat te vaak ziet bij een interieur en het terras moest bij het geheel worden getrokken.’

Over ieder detail zó goed nagedacht

De ondernemer vertelt dat ze intensief betrokken zijn bij het ontwerp, maar dat nauwelijks dingen zijn aangepast. ‘Rein en Caspar Kienjet (SR Interior & Concept Designer, RL) hebben zich er zelf mee bemoeid. Er is bijna niets veranderd aan het oorspronkelijke ontwerp. Het klopte helemaal, maar wij wilden er ook geen concessies aan doen. Ze hebben over ieder detail zó goed nagedacht.’

Meesterijsbereider

Foto: Pascale van Reijn
Foto: Pascale van Reijn

In het interieur is onder andere een chocoladekraam opgenomen. ‘Patisserie en ijs komen steeds dichter bij elkaar’, vertelt Kooij, die zelf Meesterijsbereider is. ‘Zeker bij de nieuwe generatie ijsbereiders. En we hebben een gereviseerde klassieke ijsmachine in de zaak staan. In de zomer kunnen we ijs maken in het zicht van de gast. Zo deed mijn vader het ook al, dus daar ben ik erg trots op.’

Uniek voor Nederland

Foto's: Pascale van Reijn

Kooij antwoordt bevestigend op de vraag of het resultaat uniek is voor ons land. ‘Ik denk inderdaad dat dit er nog niet is in Nederland. Misschien wilde ik stiekem wel de mooiste ijssalon van het land hebben. Dit gaat zoveel verder dan alleen ijs. De routing klopt, de vitrine is fantastisch en de beleving top.’

Laagdrempelig

Ondanks dat alles meent Kooij dat de laagdrempeligheid niet is verdwenen. ‘Iedereen is laaiend en is en blijft welkom. Dat kan ook met een prijs van €1,30 voor een bolletje, al zal die prijs moeten worden aangepast vanwege de gestegen prijzen van grondstoffen.’

Volgens haar zijn de klanten laaiend enthousiast. ‘Een mevrouw van 80 riep ‘wat is het prachtig’ en de jeugd deelt foto’s op Instagram. Precies dát is wat we bedoelden met de opmerking dat vier generaties zich hier thuis moeten voelen. Zo leuk dat we op deze manier iets kunnen teruggeven aan de mensen die bij ons in de winkel ijs kopen.’