Winnaar Terras Top 100 vergroot efficiëntie met QR-codes

Na zilver in 2019 is het Arwin Versteyne, eigenaar van BRASA bar & kitchen in Purmerend, afgelopen jaar gelukt om de Terras Top 100 te winnen. ‘We hebben onze efficiëntie nog meer kunnen vergroten’, vertelt Versteyne over de laatste spreekwoordelijke puntjes op de i. ‘Zo hebben we een productiebar gerealiseerd en bestellen via QR-codes ingevoerd.’
Delen:

Versteyne en zijn team doen al een aantal jaar aan de competitie mee. ‘Iedere dag opnieuw proberen we het beste uit onszelf te halen en ons telkens weer te verbeteren. Het is prachtig om te zien dat dat resultaat heeft gehad.’ Vooral op het gebied van efficiëntie is een flinke slag gemaakt.

‘We hebben het pand van de buren over kunnen nemen. Daarin hebben we een productiebar gerealiseerd om nog meer snelheid te kunnen maken. We hebben de gevel aangepast en een luik geplaatst. Vroegers moesten onze runners de bestellingen binnen ophalen. Nu hoeven ze alleen nog maar naar het uitgiftepunt te lopen. Daardoor maken ze minder meters en kunnen ze sneller werken’, vertelt de ondernemer, die ook extra pinautomaten heeft aangeschaft.

Dit jaar is wederom de efficiëntie verder verbeterd. ‘Gasten kunnen nu ook via QR-code bij ons bestellen. We houden de trends in de markt nauwlettend in de gaten en wilden deze manier van bestellen graag uitproberen. Orderli heeft de implantatie voor ons verzorgd. Daar zijn we heel tevreden over. In drie weken tijd was het systeem helemaal geïmplementeerd. We hebben er geen omkijken naar gehad en het bestelsysteem werkt prima. Een groot voordeel is dat Orderli zonder app werkt. Gasten kunnen de QR-code op tafel met hun camera scannen en komen dan direct in het menu. Ze kunnen hun bestelling intoetsen en deze wordt vervolgens direct doorgestuurd naar het personeel.’

Extra service

Het QR-bestellen wordt als extra service aangeboden. ‘Op zich is het online bestellen niet nodig, want onze bediening is razendsnel. Maar we merken dat vooral jongeren het makkelijk en prettig vinden om een QR-code te gebruiken.’ Versteyne is tevreden over het systeem. ‘Hiermee kunnen we extra snel schakelen. Mochten onze medewerkers het op een bepaald moment extra druk hebben, dan kunnen gasten zelf het initiatief nemen en hun bestelling doorgeven.’

Daarbij zorgt de ondernemer ervoor dat dit niet ten koste gaat van de gastvrijheid. ‘Als je alleen QR-codes zou gebruiken, dan vind ik dat onpersoonlijk. Maar door onze snelle bediening met het QR-bestellen te combineren, kunnen we de gast optimale aandacht en service bieden.’ Ook training van de medewerkers blijft belangrijk. ‘Zo voorkomen we dat ze te makkelijk worden en er vanuit gaan dat de gasten zelf wel bestellen.’

Door onze snelle bediening met het QR-bestellen te combineren, kunnen we de gasten optimale aandacht en service bieden

Cross-selling

De medewerkers zijn optimaal getraind op het gebied van cross-selling. ‘Als mensen een kopje koffie of thee bestellen, dan wordt altijd gevraagd of ze er een lekker gebakje bij willen hebben. Bij het bestellen via de QR-codes kan dit ook. Als een gast bijvoorbeeld cappuccino bestelt, dan verschijnt er een pop-up in het scherm waarbij diegene getriggerd wordt om bijvoorbeeld ook een punt appeltaart te bestellen.’

Terrasschermen

Naast het invoeren van het QR-bestellen heeft BRASA bar & kitchen dit jaar geïnvesteerd in terrasschermen. ‘Vanwege de coronamaatregelen wilden gasten ook bij minder weer graag op het terras zitten. Daarom hebben we ons terras uitgerust met windschermen en heaters. Bovendien hebben we vorige maand verwarmde stoelkussens aangeschaft.’

Voor dit jaar doet BRASA niet mee aan de Terras Top 100, aangezien de winnaar van de vorige editie zich niet mag inschrijven. Maar hij raadt alle horecaondernemers aan om altijd mee te doen. ‘Het is niet erg als je het eerste jaar niet in de Top 100 staat. Je krijgt een heel waardevol juryrapport, waarmee je samen met je medewerkers een stip op de horizon kunt zetten. Streef er bijvoorbeeld naar om over drie jaar in de Top 25 te staan. Deze wedstrijd zorgt echt voor een professionalisering van de branche.’

Verder adviseert hij collega-ondernemers aan om de ontwikkelingen in de markt goed te volgen. ‘Neem deze trends niet één op één over, maar vertaal ze naar je eigen bedrijf. Kijk altijd op welke manier je de beste vertaalslag kunt maken. Bijvoorbeeld op het gebied van het invoeren van QR-bestellen.’

Dit artikel is gesponsord door Orderli.