Horecamedewerkers werven is één, maar hoe behoud je ze daarna?

Horecamedewerkers werven is één, maar hoe behoud je ze daarna?

Net wanneer je nieuwe sous-chef zijn weg in de keuken begint te vinden, neemt hij ontslag. Of de nieuwe afwasser komt na een paar maanden niet meer opdagen. Klinkt bekend? Je bent niet de enige. Horecabedrijven kampen al jaren met een hoog personeelsverloop*. Maar wat kun je daar nou eigenlijk aan doen?

In 2021 wilde 1 op de 5 horecamedewerkers de sector verlaten. En ruim 3 op de 5 raadde anderen af om in de horecasector te gaan werken, zo is te lezen in onderzoek van FNV Horeca.

Meer geld niet altijd de oplossing

Medewerkers een hoger salaris bieden om in jouw horecaonderneming te komen werken zal zeker meewerken om nieuwe horecamedewerkers te werven. Dit lost echter het probleem qua personeelsverloop niet op. Je moet een plek creëren waar medewerkers al vanaf dag één met veel plezier en zelfvertrouwen op de werkvloer staan, maar hoe doe je dat eigenlijk?

Bijleren maakt zelfverzekerd

Beeld je eens in. Jouw barista wordt een paar keer aangesproken door geïnteresseerde klanten die wat meer willen weten over de heerlijke koffie. De barista moet de klanten het antwoord schuldig blijven. De zelfverzekerdheid van de barista? Die gaat flink omlaag. Medewerkers met minder zelfverzekerdheid kunnen snel het idee krijgen dat de baan niet bij hen past. Het gevolg? Ze verlaten jouw bedrijf.

Volgens onderzoeksbureau Intergon voelt maar 1 op de 4 medewerkers zich betrokken bij de organisatie”

Betrek de medewerker bij de organisatie

Door de medewerkers meer te betrekken bij de organisatie voelen zij zich meer verbonden. Volgens het onderzoeksbureau Intergon voelt maar 1 op de 4 medewerkers in Nederland zich betrokken bij de organisatie. Er zijn verschillende mogelijkheden om de mate van betrokkenheid onder medewerkers te vergroten. Vraag medewerkers bijvoorbeeld met ideeën en oplossingen te komen voor onderwerpen zoals het verbeteren van de gasttevredenheid of duurzaamheid.

Stimuleer groei en ontwikkeling

Wanneer je via e-learning trainingen en opleidingen aanbiedt, kan je het personeelsverloop verlagen. Want als personeel de mogelijkheid krijgt om zichzelf te ontwikkelen, bied je hen perspectief. Je biedt personeel een volgende stap binnen jouw bedrijf en binnen hun eigen loopbaan. Ze kunnen als junior beginnen en uitgroeien tot senior. De medewerkers kunnen meer verantwoordelijkheden krijgen zoals inkoop, werkroosters maken en mensen aansturen.

Een eigen online horeca academy starten

Iedere horecaonderneming is anders. Waar het bij de één draait om de burgers, draait het de ander om lunch. Bij HorecaHero kun je een eigen online academy starten met 25 startklare horecatrainingen, welke volledig aan te passen zijn aan je eigen wensen. Ook is het mogelijk eigen trainingen toe te voegen, en alles in je eigen huisstijl. In het e-book van HorecaHero vind je nog meer voordelen van het aanbieden van een online academy aan je medewerkers.

Bied doorgroeimogelijkheden aan

Doorgroeimogelijkheden aanbieden maken een werkgever aantrekkelijk. Naast een cursus of opleiding kun je de medewerkers ook blijven uitdagen door de mogelijkheid te geven om door te groeien. Ze kunnen als junior beginnen en uitgroeien tot senior. Zo stimuleer je ze om zichzelf te blijven ontwikkelen.

* Bron: ABN Amro

Dit artikel is gesponsord door HorecaHero.