Belgische keten met halal premium spareribs komt naar Nederland

Belgische keten met halal premium spareribs komt naar Nederland

KingRibs, een Belgische franchiseketen met premium spareribs halal bereid, wil in 2023 starten in Nederland. Eind dit jaar hoopt eigenaar Alladin Zeidan acht vestigingen te hebben in zijn thuisland. 'Als je jezelf wilt verwennen en je vindt prijs niet het belangrijkste criterium, dan moet je bij ons zijn.'

Zeidan startte KingRibs drie jaar geleden, omdat hij in België een keten miste die gespecialiseerd is in spareribs van hoge kwaliteit en halal bereid. Na een jaar koos hij voor franchise en eind dit jaar moeten acht vestigingen gerealiseerd zijn.

Traag gegaard op lavagrill

‘We begeven ons in een nichemarkt met premiumproducten van hoogwaardige kwaliteit’, legt Zeidan uit. ‘We concurreren niet op prijs en zijn dus niet de goedkoopste. Onze ribs worden traag gegaard, op een lavagrill. We hebben zes huisgemaakte marinades en verkopen daarnaast ook hamburgers en loaded potatoes.’

De ondernemer heeft één vestiging in eigen beheer, de (straks) zeven andere vestigingen zijn in handen van franchisers. Zeidan verkoopt zijn producten halal bereid, maar spreekt van een divers ondernemersbestand en een diverse doelgroep.

Opgegroeid in Nederland

Zeidan groeide op in Den Haag en denkt dus een goed beeld te hebben van de Nederlandse markt. ‘We hebben het concept nu staan in België en gezien mijn achtergrond wilde ik de stap graag maken. Als het in eigen land lukt, dan moet het ook in Nederland een succes kunnen worden. In België liggen de personeelskosten hoger, tot wel drie keer meer, en Nederland is een groter land, heeft meer inwoners én beschikt over veel meer franchise-ervaring.’

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

De ambities zijn volgens de formule-eigenaar gericht op kwaliteit en niet op kwantiteit. ‘Ik zoek geen masterfranchiser, multifranchiser of investeerder. Die melden zich volop, maar die behoefte is er niet. In België hebben we in twee jaar - in het eerste jaar lag de nadruk op mijn eigen vestiging - acht locaties gerealiseerd en die doelstelling heb ik ook in Nederland: vier locaties per jaar.’

In eerste instantie richt hij zich op de zuidelijke provincies, om dicht bij het thuisland te kunnen blijven. ‘Prioriteit is dat geïnteresseerde ondernemers trots zijn op het concept en het product dat ze verkopen. KingRibs is hard franchise, maar wel met de mogelijkheid om op lokaal niveau specifieke initiatieven te ontwikkelen.’