Rotterdamse fastfoodzaken in het teken van Het Nieuwe Nassen

Rotterdamse fastfoodzaken in het teken van Het Nieuwe Nassen
Kick-off Korte Lijnbaan Het Nieuwe Nassen Deal foto: Jacqueline Fuijkschot

De Korte Lijnbaan in Rotterdam staat in het teken van Het Nieuwe Nassen. Vijf fastfoodzaken gaan onder begeleiding van Greendish de uitdaging aan om een gerecht op de kaart duurzamer en gezonder te maken en deze in de spotlights te zetten. McDonald's, Taco Bell, Donutella, Halal Fried Chicken en Waw Burger doen mee.

Met Het Nieuwe Nassen zet BlueCity duurzaam en circulair ondernemen op de kaart bij horecaondernemers in Rotterdam. Van 10 november tot en met 10 december zetten de fastfoodzaken een gezonde variant van een bestaand gerecht op de kaart.

De fastfoodketens sluiten zich aan bij een groep restaurants. Tot en met april 2023 doen tien restaurants mee aan de Verspillingsvrije Challenge: Aloha, De Burgemeester Rotterdam, café Prêt à Boire, Hotel New York, Juffrouw van Zanten, Mangiare, Restaurant Three, The Slaak Rotterdam, Trattoria Sophia en Vessel 11.

Zes maanden lang wordt er een voedselmonitor geplaatst, zodat de restaurants inzicht krijgen in wat ze verspillen. Tijdens deze periode krijgen ze praktische handvatten om deze verspilling te voorkomen, want minder voedsel in de afvalbak betekent ook kostenbesparing voor de ondernemers.   

Leren over voedselverspilling

Een van deelnemende restaurants is Trattoria Sophia. Bedrijfsleider Tess Seman kijkt uit naar de deelname aan dit project. ‘We willen ons graag inzetten voor het milieu en tegen voedselverspilling. Ik hoop dat we zelf veel kunnen leren over voedselverspilling in het restaurant. Misschien kunnen wij als voorbeeld dienen voor de andere restaurants binnen de Dudok Horecagroep. Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen en of we veel kunnen verbeteren in zowel de keuken als verspilling vanaf de borden van onze gasten in het restaurant.’

In mei gingen Het Nieuwe Café, Dudok Rotterdam, Dudok In Het Park, RDM Kantine, Wilskracht Bar en Keuken, De Gele Kanarie, Bokaal en The Slaak aan de slag. Zij transformeerden één gerecht van hun menukaart om tot een duurzamere, gezondere Het Nieuwe Nassen-variant. De restaurants verkochten in totaal 1059 Nieuwe Nassen-gerechten. Gemiddeld was 5,3 procent van de totale verkoop van de restaurants een Het Nieuwe Nassen-gerecht.